وثيقة
القيادة الإدارية في مؤسسات العمل الاجتماعي : دراسة تطبيقية على القيادات الإدارية العاملة بوزارة التنمية الاجتماعية في سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to identify the characteristics of the administrative leaders in the Ministry of Social development; the common types of leadership actually practiced; the skills required for the successful accomplishment of work in the social institutions, and the most important problems that face the administrative leadership. Finally the study attempts to come out with recommendations that might assist the administrative leaders in the Ministry in their pursuit to improve their performance. The study relied on the social survey as the main research strategy. The survey was conducted through a specially designed questionnaire administered to 89 administrative leaders in the Ministry of Social Development at different administrative and regional levels. SPSS was used to process and analyse the collected data and different statistical parameters were used in presenting the results obtained. Such parameters included frequencies, percentages, standard deviation, t-test, and One-Way Anova.
The most important results obtained include: 1. Although a significant number of women (about 18%) were found to occupy leading administrative positions, administrative leadership in the Ministry still dominated by men (about 82%). Moreover, the majority of administrative leaders (55%) are youth in the age group 35-45 years old, with 74% of them holders of at least a university degree. 2. The ranking of common types of leadership according to the respondents' preferences reveals that legal leadership comes on top, followed by democratic leadership, and finally technocratic leadership. 3. The results demonstrate that the administrative leaders believe that both professional and social skills are important and necessary for working in social institutions. 4. Leaders identified a variety of environmental and societal problems related to their positions and constraining their work. Such problems include insufficient training programmes and incentives, lack of professionals in some departments, and slow adoption of technological innovations. 5. In order to upgrade administrative skills, the respondent recommended more training programmes, adequate incentives, clear criteria in selectingadministrative leaders, and more opportunities for participation in professional confere.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
استهدفت هذه الدراسة التعرف إلى خصائص القيادات الإدارية في وزارة التنمية الاجماعية، والوقوف على أنماط القيادة الأكثر شيوعا في ممارسات القيادات الإدارية، وتحديد المهارات اللازمة لنجاح العمل في المؤسسات الاجتماعية، والتعرف إلى أهم المشكلات التي تواجه تلك القيادات، والتوصل إلى مجموعة من التوصيات التي توفر لمتخذي القرار بعض المعلومات والبيانات حول القيادات الإدارية، وكيفية تنميتها وتطوير أدائها. وقد اعتمدت هذه الدراسة على منهج المسح الاجتماعي، كما تم جمع البيانات عن طريق استبانة، تم تطبيقها على (۸۹) من القيادات الإدارية العاملة بوزارة التنمية الاجتماعية من جميع مديريات ودوائر ومراكز العمل الاجتماعي التابعة للوزارة. وقد استخدم برنامج "SPSS"، واستخدمت الأساليب الإحصائية الأتية لمعالجة البيانات التي تم جمعها: التكرارات والنسب المئوية والوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار "ت" وتحليل التباين الأحادي. وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج نعرض لبعض منها على النحو الآتي: 1- أوضحت النتائج أن هناك تزايدة في نسبة القيادات النسائية، حيث بلغت نسبة الإناث %۱۸، بينما بلغت نسبة القيادات الإدارية من الذكور ۸۲%، كما تبين أيضا أن أغلبية القيادات الإدارية وبنسبة 55% هي من القيادات الشابة ممن تتراوح أعمارهم بين 35 وأقل من 45 سنة، وأن حوالي 74% من تلك القيادات تحمل مؤهلات علمية جامعية. ۲- أكدت النتائج أن نمط القيادة الأكثر شيوعا وممارسة بين المبحوثين من القيادات الإدارية هو نمط القيادة القانونية، يليه نمط القيادة الديمقراطية، ثم نمط القيادة التكنوقراطية. ٣- أوضحت النتائج أن القادة الإداريين يرون ض رورة توافر المهارات الإدارية والاجتماعية معا في القيادات الإدارية التي تعمل في المؤسسات الاجتماعية. 4 - أوضحت النتائج أن القادة يواجهون بعض المشكلات الإدارية والبيئية والمجتمعية وأخرى نابعة من وضعهم كقادة إداريين، والتي من أهمها عدم كفاية البرامج التدريبية والحوافز، وقصور الاستفادة من التقدم التقني، وعدم توافر الكفايات المطلوبة من القوى العاملة. ٥- أكد المبحوثون على أهمية تنمية مهارات القيادات الإدارية، والاهتمام بالتدريب والتأهيل، والمزيد من الحوافز، والمزيد من الاهتمام باختيار القادة، وإعداد الصفوف، كما أوصوا بإفساح المجال للقيادات للمشاركة في المؤتمرات وورش العمل.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية