وثيقة
القيادة المتناقضة لدى مديري المدارس وعلاقتها بجودة الحياة الوظيفية للمعلمين بسلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
School principals paradoxical leadership and its association with teachers’ quality of Work Life in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aims to identify to what level school principals are involved in
practicing paradoxical leadership style and the association of such practice
with teachers’ quality of work life in the Sultanate of Oman and to reveal
the variances in exercising paradoxical leadership style and the quality of
work life which are attributable to gender, educational qualifications, and
years of experience according to the study sample responses.
To achieve the goals of the study, the researcher used the descriptive
approach and collected data using a questionnaire, recruiting a sample of
(367) teachers from public schools across five governorates in the
Sultanate of Oman.
The study came up with several outcomes – notably, the exercise of
paradoxical leadership style by the principals of public schools in the
Sultanate of Oman is significantly high while the quality of work life for
public schools’ teachers is high. Moreover, the results showed no
) based on the study sample 0.05≥statistically significant variances at (α
responses of the paradoxical leadership variable and the quality of work
life variable which are attributable to gender, years of experience and
educational qualifications. However, there are statistically significant
) based on the governorates variable in connection 0.05≥variances at (α
with paradoxical leadership practices in favor of Dhofar Governorate.
) in connection 0.05≥Also, there are statistically significant variances at (α
with the quality of work life variable in terms of continuous improvement,
school environment, bonuses and allowance and competitive edge in favor
of Muscat Governorate given the study sample responses. Additionally,
the results showed a strong and direct correlation between the practice of
paradoxical leadership style and the quality of work life.
The study present numerous recommendations and proposed a number of
procedures to vitalize and stimulate the exercise of paradoxical leadership
style by public schools’ principals in the Sultanate of Oman to promote
the quality of work life. This includes encouraging paradoxical leadership-oriented thinking and providing schools leaderships with the necessary
authority to support their subordinates to reward excellent performers.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة المتناقضة لدى مديري المدارس، وعالقتها بجودة الحياة الوظيفية للمعلمين بسلطنة عمان، والكشف عن الفروق في تقدي ارت عينة الدراسة لدرجة ممارسة القيادة المتناقضة وجودة الحياة الوظيفية تعزى لمتغي ارت: الجنس، و المؤهل الدراسي، و سنوات الخبرة. ُ ولتحقيق أهداف الدراسة است ُ خدم المنهج الوصفي وجمعت البيانات بتطبيق استبانة على عينة بلغ عددها )367( ا معلمة ومعلم في المدارس الحكومية في خمس محافظات تعليمية بسلطنة عمان. وقد توصلت الدر اسة إلى عدة نتائج، أهمها: أن ممارسة القيادة المتناقضة لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان جاءت مرتفعة جدا، بينما درجة توفر جودة الحياة الوظيفية للمعلمين بالمدارس الحكومية بسلطنة عمان جاءت مرتفعة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة )α≥0.05)، ا وفق لتقدير أفراد عينة الدراسة لمتغير القيادة المتناقضة ومتغير جودة الحياة الوظيفية عزى ُ ت لمتغير الجنس وسنوات الخبرة و المؤهل الدراسي، في حين توجد فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة )α≥0.05 )وفقا لمتغير المحافظات التعليمية بين استجابة العينة حول ممارسات القيادة المتناقضة لصالح محافظة ظفار. و كذلك في متغير جودة الحياة الوظيفية توجد فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة )α≥0.05 )بين استجابة العينة في ُ بعد التحسين المستمر، عد البيئة المدرسية اآلمنة ُ وب لصالح محافظة )ظفار(، ُ وبعد العالقات اإلنسانية في المدرسة و عد ُ عد الحوافز والمكافآت وب ُ ب الميزة التنافسية لصالح محافظة ة )مسقط(، إلى أن النتائج إضاف كشفت عن وجود عالقة ارتباطية قوية وطردية بين ممارسة القيادة المتناقضة وتوفر جودة الحياة الوظيفية، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات، واإلجراءات المقترحة لتفعيل ممارسة القيادة المتناقضة لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان، وجودة الحياة الوظيفية: كتعزيز منهجية التفكير بأسلوب القيادة المتناقضة و منح الصالحية للقيادات المدرسية في تقديم الدعم للمرؤوسين من خالل مكافأة ذوي األداء المتميز. الكلمات المفتاحية: القيادة المتناقضة، جودة الحياة الوظيفية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية