وثيقة

درجة ممارسة مشرفي الإدارة المدرسية لأدوارهم الوظيفية وعلاقتها بمستوى المهارات القيادية لدى مديري المدارس ومساعديهم بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The degree to which school administration supervisors’ practice their job roles and its relationship to the level of leadership skills among school principals and their assistants in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
study aimed to identify the degree to which school administration supervisors practice their job roles and its relationship to the level of leadership skills among school principals and their assistants in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was used. A questionnaire consisting of (48) items was used to collect data from a sample of (317) male and female principals, and their assistants, in government schools from the Governorates of Al Dakhiliyah, Muscat, North Al Batinah, and South Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman. One of the most important results reached by the study is that the degree of school administration supervisors’ practice of their functional roles in the Sultanate of Oman from the point of view of school principals and their assistants was generally average. The results also showed that there were statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample’s estimates of the degree of school administration supervisors’ practice of their functional roles attributed to the gender variable (male, female) in the planning dimension in favor of Females. The results of the study also showed that the level of leadership skills among school principals and their assistants, from their point of view, was generally high. The results also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the averages of the study sample’s estimates of the level of leadership skills among school principals and their assistants, attributable to the variables of gender, job title, and educational governorate in all dimensions. The results of the study showed that there was no statistically significant correlation at the significance level (α ≤ 0.01) between the degree to which school administration supervisors practice their job roles and the level of leadership skills among school principals and their assistants in the Sultanate of Oman in all dimensions. Based on the results of the study, a number of recommendations were suggested, including holding workshops and specialized training courses for school administration supervisors to increase their efficiency in how to prepare, evaluate and implement school plans, and for the school administration department in educational directorates to organize the exchange of visits between school administration supervisors with other governorates and with friendly countries.
الملخص العربي
هَدفَت ال دراسة إِّلى التَّعَرُّف على دَرجَة مُمَارسَة مُشْرِّفي الإدارة المدْرسيَّة لِِّدْوارهم الوظيفيَّة
وعلاقتهَا بِّمسْتَوى المهارات القياديَّة لَدى مُديرِّي المدارس ومساعديهم بِّسلْطَنة عُمان، ولتحْقيق أَهدَاف
ال دراسة اِّسْتخْدم المنْهج اَلوصْفِّي الارْتباطيُّ، كمَا تمَّ تَطوِّير اِّسْتبانة مُكَونَة مِّن ) 48 ( عبارة لجميع
البيانا ت، وطبَّقتْ على عَينَة مُكَونَة مِّن ) 317 ( مُديرًا ومديرة ومساعدًا ومساعدة، فِّي المدارس الحكوميَّة
في محافظا ت الدَّاخليَّة، ومَسقَط، وشَمَال الباطنة، وجَنُوب الشَّرْقيَّة بِّسلْطَنة عُم ان .
وَمِّن أهم النَّتائج اَلتِّي تَوصلَت إِّليْهَا ال دراسة أنَّ دَرجَة مُمَارسَة مُشْرِّفي الإدارة المدْرسيَّة لِِّدْوارهم
الوظيفيَّة فِّي سَلطنَة عُمَان مِّن وُجهَة نظر مُديرِّي المدارس ومساعديهم جَاءَت مُتَوسطَة إجمالا ، كمَا
بَينَت النَّتائج وُجُود فُرُوق ذات دَلالَة إِّحْصائيَّة عِّنْد مُستَوَى الدَّلالة ) α ≤ 0.05 ( بَيْن مُتوسطات تقْديرات
عَينَة ال دراسة لِّدرجة مُمَارسَة مُشْرِّفي الإدارة المدْرسيَّة لِِّدْوارهم الوظيفيَّة تُعزَّى لِّمتغَي ر الجنْس )ذكر،
أُنثَى( فِّي بُعْد التَّخْطيط لِّصالح الإنَاث .
كمَا أَظهَرت نَتائِّج ال دراسة أنَّ مُستَوَى المهارات القياديَّة لَدى مُديرِّي المدارس ومساعديهم مِّن وُجهَة
نَظرهِّم جاء كبيرًا إجمالا ، كمَا بَينَت النَّتائج عدم وُجُود فُرُوق ذات دَلالَة إِّحْصائيَّة عِّنْد مُستَوَى الدَّلالة
( α ≤ 0.05 ( بَيْن مُتو سطات تقْديرات عَينَة ال دراسة لِّمسْتَوى المهارات القياديَّة لَدى مُديرِّي المدارس
ومساعديهم تُعزَّى لِّمتغَي ر الجنْس، والْمسمَّى الوظيف يِّ، والْمحافظة التَّعْليميَّة فِّي جميع الِبْعا د .
وكما أظهرت نتائج الدراس ة إِّلى عدم وُجُود عَلاقَة اِّرْتباطيَّة ذات دَلالَة إِّحْصائيَّة عِّنْد مُستَوَى دَلالَة
( α ≤ 0.01 ( بَيْن دَرجَة مُمَارسَة مُشْرِّفي الإدارة المدْرسيَّة لِِّدْوارهم الوظيفيَّة ومسْتَوى المهارات
القياديَّة لَدى مُديرِّي المدارس ومساعديهم فِّي سَلطنَة عُمَان فِّي جميع الِبْعاد .
فِّي ضَوْء النَّتائج السَّابقة تقترح الدراسة عدد مِّن التَّوْصيات، مِّنهَا عَقْد حلقا ت عمل ودوْرَات تدْريبيَّة
مُتَخصصَة لِّمشْرِّفي الإدارة المدْرسيَّة لِّزيادة كفاءتهم فِّي كَيفِّية إِّعدَاد اَلخُطط المدْرسيَّة، وتقْويمهَا،
وتنْفيذهَا، وقيام قِّسْم الإدارة المدْرسيَّة بِّالْمديريَّات التَّعْليميَّة بِّتنْظِّيم تَبادُل الزيارات بَيْن مُشْرِّفي الإ دارة
المدْرسيَّة مع المحافظات اَلُِخرى ومع الدُّول الصَّديقة والشَّقيقة، وقيام قِّسْم الإدارة المدْرسيَّة بِّتزْوِّيد
مُديرِّي المدارس ومساعديهم بِّمَا يَستَجِّد مِّن بُحُوث ودراسا ت وَكتَب فِّي مَجَال المهارات القياديَّة التَّرْبويَّة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
البوسعيدية، زيانة بنت سالم بن حمد.
جامعة نزوى
2023
مقالات الدوريات
3
0
الزعبي، محمد تيسير.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
البلوشية، محفوظة بنت راشد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الجابري، سند بن ساعد بن جميل.
جامعة السلطان قابوس
2023