وثيقة

القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية وعلاقتها بالتوافق المهني للمعلمين في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Transformational leadership among government school principals and its relationship to teachers' professional compatibility in the governorate of South AL Sharqiyah in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the degree of the practice of transformational leadership among public school principals and its relationship to the professional compatibility of teachers in the Governorate of South Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman among 381 male and female teachers. Among the most important findings of the study are: The degree of government school principals practicing transformational leadership in the Al Sharqiyah South Governorate in the Sultanate of Oman was high. All of them came with a high degree of practice, and the results of the study revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the average response of the study individuals on the degree of practicing transformational leadership among government school principals in the South Al Sharqiyah Governorate from the teachers’ point of view due to the study demographic variables. (Gender, educational qualification, years of experience, and job level). The study found that the level of professional compatibility among government school teachers in the South Al Sharqiyah Governorate in the Sultanate of Oman, was at a high level. The results of the study also revealed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between the averages of employees' estimates of the level of professional compatibility of teachers in government schools in the Al Sharqiyah South Governorate in the Sultanate of Oman, due to the variables: gender, educational qualification, and years of experience. Statistically significant attributable to the functional level dimension in all dimensions and the college level except compatibility with co-workers, and the differences were in favor of the first teacher. The study concluded that the level of professional compatibility among public school teachers in the Governorate of South Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman from their point of view was strong and high. According to the study results, a set of recommendations were presented, the most important of which are: Those concerned in the Ministry of Education represented by the Department of Educational Supervision intensify training programs that support the practice of transformational leadership dimensions among public school principals, which contribute to improving and developing the performance of their tasks and school performance, and those concerned in the Ministry of Education hold a training program entitled (Cort Program) for decision-making processes By specialists and experienced. It targets school principals and teachers in the educational field because of its impact on making the right decisions, providing appropriate financial allocations to enable school principals to provide high-quality professional development programs, and involving first teachers and teachers in the processes of planning, design, implementation and evaluation of various professional development programs.
الملخص العربي
هدفت الدراسة لِلتًّعرف إلى درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية وعلاقتها بالتوافق المهني للمعلمين في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وتم التأكد من صدقها وثباتها، وطبق على عينة مكونة من (381) من المعلمين والمعلمات.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة هي: أن درجة ممارسة مديري المدارس الحكومية للقيادة التحويلية في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان جاءت مرتفعة، وجاء ترتيب الأبعاد على النحو الاتي: بُعد التأثير أو الكاريزما، وبُعد الدافعية الإلهامية، وبُعد الاستثارة الفكرية، وبُعد الاعتبار الفردي، جاءت جميعها بدرجة ممارسة مرتفعة، كما كشفت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) في متوسط استجابة أفراد الدراسة عن درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية من وجهة نظر المعلمين تعزى لمتغيرات الديموغرافية (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والمستوى الوظيفي).
وكما أظهرت نتائج الدراسة أنَّ مستوى التوافق المهني لدى معلمي المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم جاء بمستوى مرتفع، وجاء ترتيب الأبعاد على النحو الاتي: بُعد التوافق مع زملاء العمل، وبُعد التوافق مع الإدارة المدرسية، وبُعد التوافق مع طبيعة وظروف العمل، بمستوى مرتفع. كما كشفت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات تقديرات الموظفين لمستوى التوافق المهني لدى المعلمين في المدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان من وجهة نظرهم تعزى لمتغيرات: الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لبُعد المستوى الوظيفي في جميع الأبعاد والمستوى الكلية باستثناء التوافق مع زملاء العمل وجاءت الفروق لصالح المعلم الأول.
كذلك كشف نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية قوية وموجبة ودالة إحصائية بين ممارسة مديري المدارس الحكومية للقيادة التحويلية والتوافق المهني لدى المعلمين في مدارس الحكومية في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عُمان.
وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات من أهمها: قيام المعنيين بوزارة التربية والتعليم الممثلة بدائرة الإشراف التربوي بتكثيف البرامج التدريبية الداعمة لممارسة أبعاد القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية، التي تسهم في تحسين وتطوير أداء مهامهم والأداء المدرسي، وتقديم برامج إنماء مهني عالية الجودة، وإشراك المعلمين الأوائل والمعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011