وثيقة

التعاطف الإنفعالي وعلاقته بالاتجاهات نحو المرض النفسي لدى طلبة جامعة نزوى.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the level and the relationship between emotional empathy and its attitudes towards mental diseases in a community sample of Nizwa University students. In addition, it aimed to find out if there are statistically significant differences in the emotional empathy and attitudes towards mental illness based on gender and education (BA- MA). The population of this study consisted of (507) students males and females in Nizwa University. The researcher employed a descriptive methodology approach in his study. To achieve the aims of the study, he applied two tools: emotional empathy questions prepared by (Shahada, 2016) and attitudes towards mental illness questions prepared by (Shanan, 2015) after investigating the suitability of their psychometric characteristics to the purposes of the study. The study concludes the following results: - 61.3% of the sample study occurred in the third quarterly, which reflects high emotional empathy, and it is more in the females. - 72.13% of the sample study have positive attitudes towards mental illness, - There is a positive significant correlation at the (0.215) level among the level of emotional empathy and its six-dimensions and the degrees of the attitude towards mental illness variable and it three-dimensions. -- There are differences which are statistically significant at the (0.05)level due to the social type variable in emotional empathy questions in favor of females students while there are no statistically significant differences between males and females in attitudes towards mental illness questions. - There are no statistically significant differences at the (0.05) level because of education variable in emotional empathy questions while there are statistically significant differences in attitudes towards mental disease questions in favor of MA students. According to the results of this study and its discussion, the researcher recommends: 1. The need to focus on building counselling programs to raise the level of emotional empathy among the university students. 2. The need to focus on preparing counselling programs in mental health to the university students to provide appropriate knowledge on mental illness to facilitate the formation of positive attitudes towards mental illness.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التعاطف الانفعالي، والاتجاهات نحو المرض النفسي لدى طلبة جامعة نزوى (507) طالبا وطالبة، كما هدفت إلى التعرف على العلاقة بين التعاطف الانفعالي والاتجاهات نحو المرض النفسي. كما هدفت إلى التعرف عما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في التعاطف الانفعالي والاتجاهات نحو المرض النفسي تبعا لمتغيري النوع الاجتماعي، والمرحلة الدراسية (بكالوريوس -ماجستير)).
واستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحقيق أغراض الدراسة قام الباحث بتطبيق أداتين: الأول مقياس التعاطف الانفعالي والذي استخدم في دراسة شحادة(2016)، والثاني مقياس الاتجاهات نحو المرض النفسي والذي استخدم في دراسة شنان (2015) بعد التأكد من مناسبة خصائصهم السيكومترية لأغراض الدراسة، وأظهرت الدراسة النتائج الآتية: - نسبة (61.3%) من أفراد عينة الدراسة تقع في الربيع الثالث أي أن مستوى التعاطف الانفعالي لديهم مرتفع وأن الإناث هم الأكثر تعاطفا انفعاليا من الذكور. - نسبة (72.13%) من استجابة عينة الدراسة لديهم اتجاهات إيجابية نحو المرض النفسي. - وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.215) بين مستوى التعاطف الانفعالي وأبعاده الستة ودرجات متغير الاتجاهات نحو المرض النفسي وأبعاده الثلاثة.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور - إناث) في مقياس التعاطف الانفعالي وذلك لصالح الطلبة الإناث.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي (ذكور - إناث) في مقياس الاتجاهات نحو المرض النفسي.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) تعزي لمتغير المرحلة الدراسية بكالوريوس - ماجستير) في مقياس التعاطف الانفعالي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) تعزي لمتغير المرحلة الدراسية بكالوريوس - ماجستير) في مقياس الاتجاهات نحو المرض النفسي ولصالح طلبة مرحلة الماجستير
وبناء على نتائج هذه الدراسة ومناقشتها فقد خرج الباحث بالتوصيات التالية: 1. ضرورة الاهتمام ببناء برامج إرشادية لتنمية مستوى التعاطف الانفعالي لدى طلبة الجامعة 2. أهمية عقد المحاضرات والندوات الخاصة بالمرض النفسي لدى طبة المدارس نظرا لما له من دور إيجابي في توفير المعلومات والمعارف حول المرض النفسي وبالتالي تكون اتجاهات إيجابية نحوه.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
البدري, سامي عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2023-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحاتمية, ليلى بنت سعيد بن حميد.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المعمري, محمد بن سيف بن محمد.
جامعة نزوى
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
1
الخروصي, هلال بن عبد الله بن هلال.
جامعة نزوى
2016