وثيقة

التدريب عن بعد وتنمية الأداء المهني للإخصائيين الاجتماعيين العاملين في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط.

عناوين أخرى
E-Training and Professional Development for Public School Social Workers in the Governorate of Muscat
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
E-training is one of the achievements of the Information Society in our modern age, an achievement that has increased with changes in the information and communication technologies in different fields of life. E-training witnessed a boom in use during the spread of the COVID-19 pandemic, as a result of imposing physical distancing measures on individuals and resorting to the use of modern technical devices and multiple communication networks in providing services to all institutions and sectors as a sole means until the health crisis finally faded. E-training in social work is a new trend that is compatible with the requirements of the modern age. It requires bridging the digital gap for social workers in practicing their profession in various fields, including the field of education that requires the social workers to be constantly aware of, and to update the professional and technical knowledge, skills and values, so that they manage to deal with different educational formats in their work environments. From this point of view, this study sought to identify the reality of distance training in developing the professional performance of social workers who are working in public schools, by acknowledging the justifications, requirements and challenges of using distance training in developing the professional performance of social workers. Building upon the above, the present study sought to learn about the reality of e-training in the professional development of public school social workers in the Governorate of Muscat, beside the justifications, requirements and challenges in its use. This is a descriptive analytical study. It followed a total social survey approach in dealing with the public school social workers in the Governorate of Muscat Governorate and the social counselling supervisors in the Directorate General of Education in Muscat. In collecting the required primary data, it used an electronic questionnaire for social workers and an interview guide for social counselling supervisors. The study reached a set of findings related to the justification for using e-training in the professional development of the social workers, most notably: the appointment of large numbers of trainees, seeking help from local and international experts and specialists in the profession of social work, and the low effort, cost and time consumed in the programs. As for the requirements for the use of e-training for the social workers, the findings that there are knowledge-related requirements (75%), value-related requirements (86%), skill-related requirements (76%), and technology-related requirements (75%). The main challenges hindering the participation of social workers in e-training programs were as follows: the difficulty of enrolling in these courses during the working hours, the heavy job burdens, the poor quality of the available communication services, and the lack of material and moral incentives for trainees and trainers. To activate the e-training in the professional development of social workers, the study provided a number of suggestions. The most important of which are: to reduce job burdens on the social workers, to create an electronic platform for training in social work, to increase material and moral incentives for trainees and trainers, and to seek help from local and international experts and specialists in the social work profession. The study presented a proposal of an electronic platform for the training of social workers, which is compatible with the new trends, targeting the dissemination of a digital professional culture and the overcoming of challenges that the social workers face in the field of school education.
الملخص العربي
يعد التدريب عن بعد أحد منجزات المجتمع المعلوماتي في عصرنا الحديث، والذي تنامى مع المتغيرات التكنولوجية المعلوماتية والاتصالية في شتى ميادين الحياة، كما شهد طفرةً في الاستخدام أثناء انتشار جائحة كورنا )-19COVID)، نتيجة فرض التباعد الانساني لألفراد، واللجوء الستخدام الاجهزة الفنية الحديثة، وشبكات الاتصال المتعددة في تقديم الخدمات لكافة المؤسسات والقطاعات، كوسيلة وحيدة حتى تالشي الازمة الصحية. يتوافق مع معطيات العصر الحديث، والذي يستوجب فقد أصبح التدريب عن بعد في الخدمة الاجتماعية اتجاهاً عصرياً سد الفجوة الرقمية للاخصائيين الاجتماعيين في ممارسة المهنة في مختلف المجالات، منها المجال التعليمي الذي يتحتم على الاخصائي الاجتماعي الالمام وتحديث المعارف والمهارات والقيم المهنية والتقنية بصورة دائمة، لتمكن من التعامل مع الانساق التعليمية المختلفة في بيئة العمل، ومن هذا المنطلق؛ فقد سعت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع التدريب عن بعد في تنمية الاداء المهني للاخصائيين الاجتماعيين العاملين في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط، من خالل التعرف على مبررات ومتطلبات وتحديات استخدام التدريب عن بعد في تنمية الاداء المهني للاخصائي الاجتماعي. إذ تنتمي هذه الدراسة إلى نمط الدراسات الوصفية التحليلية، والتي اعتمدت على منهج المسح الاجتماعي الشامل للاخصائيين الاجتماعيين العاملين في المدارس الحكومية بمحافظة مسقط، ومشرفي الارشاد الاجتماعي بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة مسقط، وقد استخدمت الدراسة أداتي الاستبانة الالكترونية للاخصائيين الاجتماعيين، ودليل المقابلة لمشرفي الارشاد الاجتماعي من أجل جمع البيانات المطلوبة. وقد توصلت الدراسة الحالية إلى مجموعة من النتائج المتعلقة بمبررات استخدام التدريب عن بعد في تنمية الاداء المهني للاخصائي الاجتماعي، أبرزها: استيعاب أعداد كبيرة من المتدربين، والاستعانة بالخبراء والمختصين بمهنة الخدمة الاجتماعية محلياً ودوليا،ً بالاضافة النخفاض الجهد والتكلفة والوقت المستهلك في تلك البرامج. أما بالنسبة لمتطلبات استخدام التدريب عن بعد، فقد أشارت النتائج إلى وجود متطلبات معرفية لدى ألخصائيين الاجتماعيين بنسبة )%75(، ومتطلبات قيمية بنسبة )%86(، ومتطلبات مهارية )%76(، وأخيراً متطلبات تقنية بنسبة بلغت )%75(. فيما كانت أبرز التحديات التي تواجه الاخصائيين الاجتماعيين للمشاركة في برامج التدريب عن بعد كالاتي: صعوبة الالتحاق بتلك الدورات أثناء ساعات العمل الرسمية، تليها كثرة الاعباء الوظيفية في بيئة العمل، وضعف جودة خدمة الاتصال المتوفّرة، وقلة الحوافز المادية والمعنوية للمتدربين والمدربين. وأظهرت الدراسة عدد من المقترحات لتفعيل استخدام التدريب عن بعد في تنمية الاداء المهني للاخصائيين الاجتماعيين، أهمها: تخفيف الاعباء الوظيفية للاخصائيين الاجتماعيين، وإنشاء منصة إلكترونية ت عنى بالتدريب عن بعد في الخدمة الاجتماعية، وزيادة الحوافز المادية والمعنوية للمتدربين والمدربين، والاستعانة بالخبراء والمختصين في مهنة الخدمة الاجتماعية محليا . وقد قدمت الدراسة تصور مقترح لمنصة إلكترونية للتدريب عن بعد للاخصائي الاجتماعي، يتوافق مع التوجهات ً ودولياً الحديثة لنشر الثقافة الرقمية للمهنة، ومواجهة التحديات التي يواجها الاخصائيين الاجتماعيين في المجال المدرسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية