وثيقة
التدوير العقلي وعلاقته بأنماط التعلم لدى طلاب الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Mental rotation and its relationship to learning styles among students of the second cycle in South Al Batinah Governorate, Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2023-06-01
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to predict the level of the relationship between mental rotation and learning styles among students of the second cycle in South Batinah Governorate in the Sultanate of Oman in the light of the following variables (gender, grade), and to achieve the objectives of the study, the researcher relied on the descriptive correlational approach, and the study sample consisted of (448) male and female students, by (274) male and (174) female students. The study tools included the mental rotation scale (prepared by the researcher) and the learning styles scale (prepared by the researcher). The results indicated that the study sample has an average level of mental rotation with an arithmetic mean (0.507) and a significance level (0. 585), and the results of the study indicated that the prevailing learning pattern among students of the second cycle is the visual learning pattern, with an arithmetic average of (3.18), while the arithmetic average of the auditory learning style was (3.14), and the motor sense learning style was (3.08). While the results of the study indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) according to the gender variable in the estimates of the study sample on the level of mental rotation among the students of the second cycle, and there were statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) between the study sample (tenth grade) and the study sample (sixth grade) and the differences came in favor of the study sample (tenth grade) in the level of mental rotation, and the results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) between the study sample (sixth grade) and the study sample (eighth grade) in the bilateral dimensions and the level of mental rotation scale as a whole, and the differences came in favor of the study sample (eighth grade), and the results of the study indicated There were no statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) according to the gender variable in the prevailing learning styles among the students of the second cycle, and the results indicated that there were statistically significant differences at the level of significance (α=0.05) in the estimates of the study sample on the level of learning styles prevailing among students of the second cycle in the auditory learning style and the scale of patterns Mainstream learning with statistical significance (0. 006), and the differences came in favor of the female sample. The results of the study showed that the level of mental rotation cannot be predicted through the prevailing learning styles of the study sample, and that the statistical significance in the visual learning style was smaller than the level of significance (α = 0.05); this means that it has an impact on the level of mental rotation.
Keywords: Mental Rotation, Learning Styles, Second Cycle
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين التدوير العقلي وأنماط التعلم لدى طلاب الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان في ضوء المتغيرات التالية (الجنس، الصف الدراسي)، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمد الباحث على المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة الدراسة من (448) طالبًا وطالبة، بواقع (274) طالبًا و(174) طالبة. وقد تضمنت أدوات الدراسة مقياس التدوير العقلي ومقياس أنماط التعلم (من إعداد الباحث). وقد أشارت النتائج إلى أن عينة الدراسة تتمتع بمستوى متوسط في التدوير العقلي بمتوسط حسابي (0.507) ومستوى دلالة (0.585)، كما أشارت نتائج الدراسة أن نمط التعلم السائد لدى طلاب الحلقة الثانية هو نمط التعلم البصري، بمتوسط حسابي (3.18)، بينما بلغ المتوسط الحسابي لنمط التعلم السمعي (3.14)، ونمط التعلم الحس حركي بلغ متوسطه (3.08). فيما أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) تبعا لمتغير الجنس في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى التدوير العقلي لدى طلاب الحلقة الثانية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين عينة الدراسة (الصف العاشر) وعينة الدراسة (الصف السادس)، وجاءت الفروق لصالح عينة الدراسة (الصف العاشر) في مستوى التدوير العقلي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين عينة الدراسة (الصف السادس) وعينة الدراسة (الصف الثامن) في الأبعاد الثنائية ومستوى مقياس التدوير العقلي ككل، وجاءت الفروق لصالح عينة الدراسة (الصف الثامن)، وأشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) تبعا لمتغير الجنس في أنماط التعلم السائدة لدى طلاب الحلقة الثانية، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) في تقديرات عينة الدراسة حول مستوى أنماط التعلم السائدة لدى طلاب الحلقة الثانية في نمط التعلم السمعي ومقياس أنماط التعلم السائدة بدلالة إحصائية بلغت (0.006)، وجاءت الفروق لصالح عينة الإناث. وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا يمكن التنبؤ بمستوى التدوير العقلي من خلال أنماط التعلم السائدة لدى عينة الدراسة، وأن الدلالة الإحصائية في نمط التعلم البصري جاءت أصغر من مستوى الدلالة (α=0.05)؛ وهذا يعني أن له أثرا في مستوى التدوير العقلي.
كلمات مفتاحية: التدوير العقلي، أنماط التعلم، الحلقة الثانية
كلمات مفتاحية: التدوير العقلي، أنماط التعلم، الحلقة الثانية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية