وثيقة
دور مديري المدارس في توفير متطلبات البيئة المدرسية الجاذبة للتعليم والتعلم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.
المعرف
Doi: 10.21608/gfsc.2023.291156
الناشر
المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية.
ميلادي
2023-03
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the role of school principals in providing the requirements of the school environment attractive to teaching and learning in the Governorate of North Al Batinah in the Sultanate of Oman, and to reveal the presence of statistically significant differences regarding the role of school principals in providing the requirements of the school environment attractive to teaching and learning attributed to the variables of gender, job title and years The experience of school principals in North Al Batinah Governorate.The study sample included (270) educational supervisors, school administration supervisors, school performance evaluation supervisors, and a senior teacher. The researcher used the descriptive approach, as the study relied on a questionnaire consisting of 30 items. The study reached several results: The role of the school principal in providing the requirements of the school environment attractive to teaching and learning in the Governorate of North Al Batinah came to a high degree. There are no statistically significant differences with regard to the role of school principals in providing the attractive school environment requirements due to the variable of gender, job title and years of experience. The study also made several recommendations, the most important of which are: providing training courses for teachers on the use of modern technological devices, and organizing workshops for the school principal on building an attractive educational environment. Monitoring school principals' perceptions of the attractive school environment and its relationship to academic achievement.
المجموعة
ISSN
2682-2865
2682-4248
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور مديري المدارس في توفير متطلبات البيئة المدرسية الجاذبة للتعليم والتعلم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، والكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بدور مديري المدارس في توفير متطلبات البيئة المدرسية الجاذبة للتعليم والتعلم تعزو لمتغيرات الدراسة: النوع، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة لدى مديري المدارس بمحافظة شمال الباطنة، واشتملت عينة الدراسة على (270) مشرف تربوي ومشرف إدارة مدرسية ومشرف تقويم أداء مدرسي ومعلم أول، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، حيث اعتمدت الدراسة على استبانة مؤلفة من 30 فقرة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: جاء دور مدير المدرسة في توفير متطلبات البيئة المدرسية الجاذبة للتعليم والتعلم بمحافظة شمال الباطنة بدرجة عالية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية للمتوسطات الحسابية حول دور مديري المدارس في توفير متطلبات البيئة المدرسية الجاذبة تعزو لمتغير النوع، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة. كما أوصت الدراسة إلى جملة من التوصيات أهمها: توفير دورات تدريبية للمعلمين حول استخدام الأجهزة التكنولوجية الحديثة، وتنظيم ورش العمل لدى مديري المدارس حول بناء البيئة التعليمية الجاذبة، بالإضافة إلى رصد تصورات مديري المدارس للبيئة المدرسية الجاذبة وعلاقتها بالتحصيل الدراسي.
قالب العنصر
مقالات الدوريات