وثيقة

الثقافة التنظيميَّة وعلاقتها بمجتمعات التعلم المهنيَّة في مدارس التعليم الأساسي بمحافظتَي شمال وجنوب الباطنة بسلطنة عُمان

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Organizational Culture and its Relationship with Professional Learning Communities in Basic Education Schools in Al-Batinah North and South Governorates in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the degree of organizational culture and the degree of application of professional learning communities in basic education schools from the point of view of teachers in the governorates of North and South Al Batinah in the Sultanate of Oman, as well as to reveal the existence of a correlation between organizational culture and the application of professional learning communities in basic education schools. The study population consisted of all teachers in basic education schools in the governorates of North and South Al Batinah in the Sultanate of Oman, and the study sample included (376) teachers. The researcher used the descriptive approach correlational approach as method for the study, and used the questionnaire as a study tool. The study found a number of results, the most important of which are:  The degree of organizational culture in basic education schools was at a moderate degree level.  The degree of application of professional learning communities in basic education schools came to a moderate degree from teachers' point of view.  There was a positive correlation with statistical significance between the general average of organizational culture and the general average of professional learning communities. The study suggested several recommendations, the most important of which are: paying attention to developing programs and activities offered by schools to develop teachers' capacities, developing organizational structures for schools to facilitate communication between administration and teachers.
الملخص العربي
هدفت الدّراسة إلى التعَرُّف على درجة الثقافة التنظيمية، ودرجة تطبيق مجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في محافظتي شمال وجنوب الباطنة بسلطنة عُمان، وكذلك الكشف عن وجود علاقة ارتباطية بين الثقافة التنظيمية، وتطبيق مجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الأساسي، وقد تكوّن مجتمع الدراسة من جميع المعلمين في مدارس التعليم الأساسي بمحافظتي شمال وجنوب الباطنة بسلطنة عُمان، واشتملت عينة الدّراسة على (376) معلمًا، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي منهجًا للدّراسة، واستعانت بالاستبانة أداةً للدّراسة، وقد توصلت نتائج الدّراسة إلى عدد من النتائج، أهمها:
- جاءت درجة الثقافة التنظيمية في مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة.
- جاءت درجة تطبيق مجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بدرجة متوسطة.
- وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين المتوسط العام للثقافة التنظيمية والمتوسط العام لمجتمعات التعلم المهني.
وقد أوصت الدّراسة بالعديد من التوصيات أهمها: الاهتمام بتطوير البرامج والأنشطة التي تقدمها المدارس لتنمية قدرات المعلمين، وتطوير الهياكل التنظيمية للمدارس؛ لتسهيل التواصل بين الإدارة والمعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011