التنبؤ بالتخطيط المهني من خلال ممارسات أخصائيي التوجيه المهني من وجهة نظر طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Predicting of career planning from the practices of career guidance specialists from the point of view of eleventh grade students in Muscat Governorate
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the career planning and the practices of career
guidance specialists among eleventh grade students in Muscat Governorate
in the Sultanate of Oman, and to investigate any differences that may exist in
career planning and practices of career guidance specialists according to
gender, educational path, and activation of weekly vocational guidance
classes. It also aimed to reveal the degree to which the vocational guidance
specialist’s practices contribute to predicting levels of career planning. To
achieve the objectives of the study, the Career Planning Scale and the Career
Guidance Specialist Practices Questionnaire were used. A simple random
sampling method included 796 eleventh grade students. As seen by students,
results showed high levels career planning and the practices of career
guidance specialists, no statistically significant differences in all dimensions
of the two tools except for knowledge of world of work within the career
planning scale in favor male students. In addition, no statistically significant
differences in the levels of career planning were found based on educational
path, but statistically significant differences were found in the practices of
the vocational guidance specialist. Also, there were statistically significant
differences in all dimensions of two tools due to the activation of weekly
vocational guidance classes, except for self-concept in the career planning.
Practices of career guidance specialists can predict career planning among
students. Practical implications and recommendations for future research are
provided.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التنبؤ بالتخطيط المهني من خلال ممارسات أخصائيي التوجيه المهني لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط بسلطنة عُمان، والستقصاء إي فروق في مقياس التخطيط المهني واستبانة ممارسات أخصائي ي التوجيه المهني تبعا لمتغيرات النوع االجتماعي، والمسار التعليمي المتقدم واألساسي )العلمي/األدبي(، والتفعيل األسبوعي لحصص التوجيه المهني، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس التخطيط المهني واستبانة ممارسات أخصائيي التوجيه المهني، حيث تم التأكد من صدق وثبات األداتين وخصائصهما السيكومترية، وقد تم اختيار أفراد العينة بالطريقة العشوائية البسيطة والتي بلغ عددها 796 طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر. وأظهرت النتائج وجود مستويات مرتفعة في التخطيط المهني وممارسات أخصائيي التوجيه المهني، مع عدم وجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير النوع االجتماعي في جميع أبعاد األداتين ماعدا بعد المعرفة بعالم العمل في مقياس التخطيط المهني والذي جاء لصالح الذكور، كما لم توجد فروق دالة إحصائيا في التخطيط المهني تعزى لمتغير المسار التعليمي، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا في ممارسات أخصائيي التوجيه المهني كما يراها الطلبة تبعا لمتغير المسار التعليمي، كما كانت هناك فروق دالة إحصائيا في جميع أبعاد األداتين تعزى لمتغير تفعيل حصص التوجيه المهني أسبوعيا ماعدا بعد معرفة الذات في مقياس التخطيط المهني، وتشير النتائج إلى أن ممارسات أخصائيي التوجيه المهني تسهم في التنبؤ بالتخطيط المهني لدى أفراد عينة الدراسة، وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات البحثية في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية