وثيقة
التنبؤ بمفهوم الذات من خلال خبرات الإساءة في الطفولة لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة مسقط بسلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The present study aimed to examine the childhood abuse experiences and self concept and among grade 11 students in the schools of Muscat governorate and to identify which dimensions of childhood abuse can predict self-concept. The sample consisted of 600 students (male=303and female=297) who were given two instruments: A Childhood Abuse Experiences Questionnaire (developed for the purpose of the study) and Self-Description scale SDQ-11 by March, 1992. The data were analyzed using the multiple regression analysis (Stepwise multiple Linear regression). Results indicated low level of childhood experiences and high self concept. It also indicated that the childhood abuse experinces predicted 12% of variance in self-concept. In addition, the results revealed significant differences in self-concept in favor of females and pure mathematics specialization area. The results also show gender differences favoring females in emotional abuse dimension, but there were no significant differences in all dimensions of childhood abuse experiences according to the area of specialization (Pure and applied mathematics). Several recommendations were suggested to the specialists in Omani schools to provide psychological intervention to emotionally abused children.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التنبؤ بمفهوم الذات من خلال خبرات الإساءة في الطفولة لدى طلبة الصف الحادي عشر في مدارس محافظة مسقط بسلطنة عمان، والكشف عن الأبعاد الأكثر قدرة على التنبؤ بمفهوم الذات لدى عينة بلغ عددها 600 طالب وطالبة (303 طالب، 297 طالبة)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس خبرات الإساءة في الطفولة الذي تم إعداده لهذه الدراسة، و مقیاس وصف الذات لمارش (1992 ,Marsh)، وتم تحليل البيانات باستخدام. تحليل الانحدار المتعدد (Stepwise Multiple Linear Regression). وتم التوصل إلى امكانية التنبؤ بمفهوم الذات من خلال خبرات الإساءة "العاطفية" في الطفولة (12 % من التباين)، كما دلت النتائج على انخفاض مستويات . خبرات الإساءة في الطفولة، وارتفاع مستويات مفهوم الذات، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مفهوم الذات وفق متغير النوع لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مفهوم الذات وفق متغير التخصص لصالح طلبة تخصص الرياضيات البحتة، ووجدت فروق ذات دلالة إحصائية في بعد الإساءة العاطفية وفق متغير النوع لصالح الإناث، ولم توجد فروق وفق متغير التخصص الدراسي، وفقا للنتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات المختصين في المدارس العمانية في التعامل الفعال مع فئة الطلبة المتعرضين للإساءة العاطفية، وتقديم الخطط العلاجية المناسبة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية