وثيقة

العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بإدارة ضغوط العمل لدى مديري المدارس الحكومية في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.

المعرف
المسعودية, شيخة بنت محمد بن جمعة (2019). العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها بإدارة ضغوط العمل لدى مديري المدارس الحكومية في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار، عمان).
عناوين أخرى
The Five Major Factors of Personality and their Relation with the Management of Labor Pressures by the Principals of the Governmental Schools in North of Al-Batna Governorate in Sultanate of Oman
الناشر
جامعة صحار.
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
Abstract The aim of this study was to identify the level of the five major factors of personality among the principals of public schools in the governorate of north of Al-Batna and the reality of their administration of labor pressures and the disclosure of whether there are statistically significant differences in the five major factors of personality and the management of labor pressures is attributed to gender and years of administrative experience, and discovery the relationship between the five major factors of the school principal's personality and his administration to the pressure of work, using the descriptive, relational approach. The study applied to a random sample consisting of (155) headmaster and headmistress, which represents (78.3%) of the total school community, and the researcher used closed resolution as a data collection tool consisting of: (1) The measure of five major personal factors for Costa and McCrae, and (2) The identification of strategies for managing the work pressures prepared by the researcher. The main findings of the study are: (1) The principals of public schools in the governorate of north Batna have a low level in the Neuroticism with an average of (2.27) and, a very high level of Conscientiousness with an average of (4.39), a high level of Extraversion with an average of (3.84), Agreeableness with an average of (3.98), and an Openness to experience with an average of (3.47). The order of the five major factors of personality takes the following descending order: Conscientiousness, Agreeableness, Extraversion, Openness to experience, and Neuroticism. (2) The reality of managing school principals for labor pressures falls within the very high level with an ن average of (4.20). )3( There are significant statistical differences related to the species in both Extroversion, Agreeableness and Consciousness in favor of the school principals, whereas there are no statistically significant differences in (Neuroticism and Openness to experience) related to the type. (4) There are significant statistical differences that relate to the type of management of labor pressures in favor of school administrators. (5) There are no statistically significant differences in each of the five major factors of personality and managing labor pressures due to years of administrative experience. (6)There is a positive correlation between the management of labor pressures and (Extroversion, Openness to experience, Agreeableness and Conscientiousness), and a negative relationship between the management of labor pressures and Neuroticism . In the light of the above findings, this study recommended to conduct more similar studies to verify differences according to the gender and the years of administrative experience.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى مديري المدارس الحكومية بمحافظة شمال الباطنة، وواقع إدارتهم لضغوط العمل، والكشف عما إذا كانت هنالك فروق ذات دلالة إحصائية في العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وإدارة ضغوط العمل تعزي لمتغيري النوع وسنوات الخيرة الإدارية، والكشف عن وجود علاقة ارتباطية بين العوامل الخمسة الكبرى لشخصية مدير المدرسة وإدارته لضغوط العمل، وذلك باستخدام المنهج الوصفي الارتياطي. وطبقت الدراسة على عينة عشوائية تكونت من (155) مديرا ومدبرة، وهي تمثل ( %78.3) من المجتمع الكلي للدراسة، واستخدمت الاستبانة المعلقة كذاة لجمع البيانات والمتكونة من (1) مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية الكوستا و ماکزي، و(2) استبانة استراتيجيات إدارة ضغوط العمل المعدة من قبل الباحثة وأهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج (1) أن مديري المدارس الحكومية بمحافظة شمال الباطنة لديهم مستوى منخفض في العصابية بمتوسط حسابي قدره ( 2.27)، ومستوى مرتفع جدا في يقظة الضمير بمتوسط حسابي قدره (4.39)، ومستوی مرتفع في كل من: الأنبساطية بمتوسط حسابي قترة ( 3.98) والمقبولية بمتوسط حسابي قدره( 3.98) والانفتاح على الخيرة بمتوسط حسابي قدره ( 3.47). وترتيب العوامل الخمسة الكبرى للشخصية تأخذ الترتيب التنازلي التالي: يقظة الضمیزء المقبولية، الإنبساطية، الانفتاح على الخبرة العصابية. (2) واقع إدارة مديري المدارس لضغوط العمل يقع ضمن المستوى المرتفع جدا بمتوسط حسابي قدره (4.20). (3) توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للنوع في كل من (الانبساطية والمقبولية ويقظة الضمير) لصالح مشرات المدارس، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في (العصابية والانفتاح على الخيرة عزي لمتغير التوع. (4) توجد فروق ذات دلالة إحصائية عزي للنوع في إدارة ضغوط العمل الصالح منيزات المدارس (5) لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في كل من العوامل الخمسة الكبرى الشخصية و إدارة ضغوط العمل تعزي لسنوات الخبرة الإدارية، (6) توجد علاقة ارتباطية موجية بين إدارة ضغوط العمل وكل من (الانبساطية والانفتاح على الخبرة والمقبولية ويقظة الضمير)، و حقة عالية بين إدارة ضغوط العمل والعصابية وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة إجراء المزيد من الدراسات المماثلة للتحقق من الفروق تبعا النوع الاجتماعي و سنوات الخيرة الإدارية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
0
الحسنية، محفوظة بنت سيف بن عزيز.
جامعة نزوى
2016