وثيقة

العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والتشوهات المعرفية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى طلبة الصف الحادي عشر بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Big Five Factors of Personality and Cognitive Distortions and Their Relationship to Achievement Motivation for Eleventh Grade Students in Al Sharqiyah North Governorate in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2022-12-22
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the relationship between each of the five big factors of personality, cognitive distortions, and achievement motivation. Also, to identify the level of each of the cognitive distortions and achievement motivation among the study sample. And, to examine the most common factor of the five big factors of personality. Also, to detect statistically significant differences in the level of cognitive distortions and the level of achievement motivation according to gender and academic major and examining the multiple liner regression between each of the five big factors of personality, achievement motivation and cognitive distortions. The sample of the study consisted of (404) eleventh grade students in North Al Sharqiyah schools in the Sultanate of Oman, who attended public schools during the academic year 2021/2022 AD. The researcher used three scales: the list of the five big factors of personality by Costa and McCrea (Costa & McCrea 1992), the cognitive distortion scale by Salah El-Din (2015), and the achievement motivation scale for children and adults by Harmans (1987). The results showed the following: The most common factor out of the five big factors is conscientiousness, and the least common factor is neuroticism. The level of cognitive distortions is generally low among the study sample, while the level of achievement motivation is generally high. The results also showed that there were no statistically significant differences in cognitive distortions and achievement motivation due to the variable of gender or academic major, and there was a statistically significant multiple liner regression between each of the five big factors, cognitive distortions, and achievement motivation. Keywords: The big five factors, Cognitive distortions, Achievement motivation.
الملخص العربي
هدفت الدارسة الحالية للتعرف الى مستوى كل من التشوهات المعرفية ودافعية الإنجاز لدى أفراد عينة
الد ارسة، وفحص العامل الأكثر شيوعا من العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الاحصائية في مستوى التشوهات المعرفية ومستوى دافعية الإنجاز تبعا لمتغير الجنس والتخصص الدراسي،
وفحص العلاقة المتعددة بين كل من العوامل الخمسة الكبرى ودافعية الإنجاز والتشوهات المعرفية.
وتكونت عينة الد ارسة من (404) من طلبة الصف الحادي عشر في مدارس شمال الشرقية بسلطنة
عمان، المنتظمين في المدارس الحكومية خلال العام الد ارسي 2021\2022 مـ. واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة ثلاث مقاييس وهي: قائمة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية لكوستا وماكري (Costa & McCrea 1992)، ومقياس التشوهات المعرفية من اعداد صلاح الدين (2015)، ومقياس الدافع للإنجاز للأطفال
والراشدين لهيرمانز Harmans (1987).
وأظهرت نتائج الدراسة أن العامل الأكثر شيوعا من العوامل الخمسة الكبرى هو عامل يقظة الضمير
والعامل الأقل شيوعا هو عامل العصابية، وأن مستوى التشوهات المعرفية منخفضة بشكل عام لدى أفراد عينة الدراسة، بينما مستوى دافعية الإنجاز مرتفع بشكل عام. كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التشوهات المعرفية ودافعية الإنجاز تعزى لمتغير الجنس أو التخصص الدراسي، ووجود علاقة متعددة دالة إحصائيا بين كل من العوامل الخمسة الكبرى والتشوهات المعرفية ودافعية الإنجاز. الكلمات المفتاحية: العوامل الخمسة الكبرى، التشوهات المعرفية، دافعية الإنجاز.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
7
1
الهدابية، أمل بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
مقالات الدوريات
7
0
البوسعيدية، عبير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-08-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
الحارثي، محمد بن منصور بن ناصر.
جامعة نزوى
2013
مقالات الدوريات
10
0
عتيق، زينب جابر.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
11
1
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020