وثيقة
أساليب ممارسة وكالات و شركات العلاقات العامة في سلطنة عمان لأعمالها في ضوء نظرية التميز في ممارسة المهنة
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study intends to characterize the practices of public relations agencies and companies in the Sultanate of Oman of their work in light of the Excellence Theory of public relations. It focuses on two aspects: the internal organization of the agencies and companies and the services provided for clients. The study used SABCO guide book (media te: 2015/2016) to extract the sample of the study, which covers the public relations agencies and companies in the Muscat Governorate only, administering one questionnaire per each agency or company, The study depends on survey methodology, via using an Arabic and English questionnaire as a tool for data collection. The questionnaire was distributed among executives or their representatives in the agencies and companies subject to study. The results show that the public relations agencies and companies in the Sultanate of Oman abide by the actual reality of the excellent practices of the public relations profession to some extent; as they follow the characteristics of the Excellence Theory of Public Relations in some aspects, and fail to implement them in others. For instance Public relations agencies and companies in the Sultanate of Oman empower the public relations function; in terms of managing communication programs strategically, and in terms of involving public relations practitioners in the Strategic Management, but they don't empower the public relations function in terms of involving the public relations practitioners in the formation of the board of directors of the agencies and companies subject to this study. The study also complies with the characteristics of the Excellence Theory of Public Relation in terms of providing diversity of administrative and technical roles of the public relations function, and in terms of enabling men and women to practice the two types of roles. On the other hand the results don't comply with the characteristics of the theory in terms of providing equal opportunities for men and women to practice the administrative role and in terms of giving women the right to be represented equally with men, as women are better than men in communication practices according to the Theory speculation. The results of the study match the characteristics of the theory on the aspect of organizational communication function and its relationship to the other management functions in terms of considering public relations as an integrated communication function, and don't match the characteristics of the theory in terms of considering public relations a non-separate department or function from the other departments or functions. The study concludes that the two way symmetrical model is the most used model by the public relations agencies and companies in the Sultanate of Oman, as it is considered the best model in public relations practice according to the characteristics of the Excellence Theory of Public Relations.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تتناول الدراسة وصف وتحليل أساليب ممارسة وكالات وشركات العلاقات العامة في سلطنة عمان لأعمالها وفقا لخصائص نظرية التميز في العلاقات العامة، من حيث التركيز على كل من: التنظيم الداخلي لهذه الوكالات والشركات، والخدمات المقدمة للعملاء. وتستخدم الدراسة دليل شركة سابكو ( /20162015:media te للحصول على عينة الوكالات والشركات التي تخضع للدراسة والمتمثلة في وكالات وشركات العلاقات العامة في محافظة مسقط فقط وتعتمد الدراسة على منهج المسح بهدف توضيح ممارسة الوكالات والشركات لخصائص التميز في العلاقات العامة من عدمه، باستخدام أداة الاستبيان باللغتين العربية والإنجليزية والذي تم توزيعه على المديرين التنفيذيين في هذه الوكالات والشركات أو من ينوب عنهم، بمعدل استمارة واحدة لكل وكالة أو شركة. وتوصلت الدراسة إلى أن وكالات وشركات العلاقات العامة في سلطنة عمان ليست بعيدة إلى حد ما عن الواقع الفعلي للتميز في ممارسة مهنة العلاقات العامة؛ وذلك لأنها اتبعت خصائص نظرية التميز في العلاقات العامة في بعض جوانبها، ولم تلتزم بها في جوانب أخرى؛ فقد استطاعت وكالات وشركات العلاقات العامة في سلطنة عمان تمكين وظيفة العلاقات العامة من حيث إدارة برامج الاتصال مع الجماهير استراتيجية، ومن حيث مشاركة مسؤول العلاقات العامة في عمليات الإدارة الاستراتيجية، إلا أنها لم تمكن وظيفة العلاقات العامة من حيث اتاحة الفرصة لمسؤول العلاقات العامة للانتساب إلى عضوية مجلس الإدارة في الوكالة الشركة. وتتفق نتائج الدراسة مع خصائص نظرية التميز أيضأ من حيث التنوع في أدوار العلاقات العامة الإدارية والفنية، والتنوع في ممارسة هذه الأدوار بين الرجال والنساء في المؤسسة، إلا أنها لم تتفق مع خصائص النظرية من حيث التكافؤ في الفرص بين الرجال والنساء في توظيف الدور الإداري، كما أنها لم تعطي المرأة الحق في التواجد بشكل متساو مع الرجل في الوكالات والشركات على الرغم من أن النظرية تؤكد على أفضلية المرأة في الجانب الاتصالي. وتتطابق نتائج الدراسة كذلك مع خصائص نظرية التميز في العلاقات العامة من حيث تنظیم وظيفة الاتصال وعلاقاتها بغيرها من الوظائف الإدارية، من خلال اعتبار العلاقات العامة وظيفة الاتصالات المتكاملة في المؤسسة، إلا أنها تخالف خصائص النظرية من حيث عدم اعتبار العلاقات العامة وظيفة إدارية منفصلة عن غيرها من الإدارات والأقسام الأخرى. كما تتوافق نتائج الدراسة مع خصائص النظرية في أن النموذج المتوازن ذو الاتجاهين هو الأفضل لوصول الوكالات والشركات إلى التميز في العلاقات العامة؛ وذلك من خلال حصوله على أعلى نسبة ممارسة من قبل وكالات وشركات الدراسة الحالية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية