وثيقة
استخدامات المكفوفين لشبكات التواصل الاجتماعي و الإشباعات المتحققة منها: دراسة مسحية.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2016
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aims at detecting, analyzing and interpreting the various uses of social media by the visually-impaired individuals, and their motives while using these social media platforms. It also aims at exploring their Gratifications resulting from such uses, and linking these uses and Gratifications to the demographic variables. The study relies on data collected through a survey via two versions, electronic and printed. The survey is conducted on a total number of 73 visually impaired members at Al Noor Association for the visually-impaired in the Sultanate of Oman.
The study shows that the percentage of those who possess an account on social media reached 64.3%, versus 35.6% of those who do not have accounts. The results indicate that the most important obstacles that face users from accessing social media are lack of time and the difficulties of logging onto the internet. The study also reveals the Twitter and YouTube have been the most used networks by the respondents, followed by Facebook, Google+, Skype, LinkedIn, Snapchat, and Instagram.
Furthermore, the study results indicate that the majority of the respondents prefer to log in on their own into social media using smart phones to access these networks. The majority of them are not new to using social media. They have been using them since three to six years so far, and spend one to less than three hours daily checking their accounts, and often prefer to spend time on surfing these channels at home.
Moreover, the study concludes that the use of social networks did not change the respondents' exposure to other media, but considered it complementary and explanatory to them. The results indicate that the news pages, and pages of newspapers and magazines are the most followed media by the visually impaired in Oman. The cognitive needs are the needs that mostly prevail for respondents to urge use of social media. Their motives to use social media are instrumental motives primarily, as the desire to search for information from more than one source. Ritualized motives come second such as escaping loneliness, enjoying the company of others and passing spare time. The gratifications from the use of social media are orientation gratifications in the first place, such as cognitive development, access to news and information and increase of personal knowledge. Para orientation gratifications come second among the study sample, such as entertainment and enjoying happiness. Follows are the social gratifications such as connecting with friends and family, and blending in society. Finally, are the para-social gratifications such as the need to interact with the visually impaired and with people of special needs. The study concludes that there are no statistically significant differences between the averages of gratifications from using social media for the variables of sex and social status, while there are significant differences between the averages of gratifications for the variables of age and educational qualification among the study sample.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
تهدف هذه الدراسة إلى كشف وتحليل وتفسير استخدامات المكفوفين المختلفة لشبكات التواصل الاجتماعي ودوافع استخدامهم لها، والإشباعات المتحققة من تلك الإستخدامات، وربط هذه الاستخدامات والإشباعات بالمتغيرات الديموغرافية، وذلك من خلال دراسة مسحية على عينة من المكفوفين في سلطنة عمان، باستخدام منهج المسح الإعلامي، وبتحليل إستبيان في نسختيه الإلكترونية والورقية لعينة مكونة من ۷۳ مكفوفأ من سلطنة عمان، والموزعين على جمعيات النور للمكفوفين في سلطنة عمان وخلصت الدراسة إلى أن نسبة من يمتلكون صفحة أو حساب على شبكات التواصل الاجتماعي بلغت 14 . 3 %، في مقابل ۳۰ , 6 % لا يمتلكون حسابات على شبكات التواصل الاجتماعي. وتشير النتائج إلى أن أهم الأسباب التي تعيق المستخدمين من الدخول إلى شبكات التواصل الاجتماعي هي عدم امتلاكهم للوقت الكافي، وعدم معرفتهم بطريقة الدخول، وقد كانت أكثر شبكات التواصل الإجتماعي استخدامة لدى عينة الدراسة تويتر Twitter، ثم يوتيوب Youtube، يليه فيسبوك Facebook، وجوجل بلس+Google، وسكايب Skype، ولينكد إن Linkedin، وسناب شات Snapchat، والإنستجرام Instagram. وتشير نتائج الدراسة إلى أن غالبية أفراد العينة يفضلون الدخول بمفردهم إلى شبكات التواصل الاجتماعي، ويستخدمون الهواتف الذكية للدخول إلى هذه الشبكات، وهم ليسوا حديثي العهد بهذه الشبكات فهم يستخدمونها منذ ثلاث سنوات إلى ستة سنوات، ويتصفحونها من ساعة إلى أقل من ۳ ساعات، ويفضلون استخدامها في البيت أو السكن غالبأ . وخلصت الدراسة إلى أن استخدام شبكات التواصل الاجتماعي لم تغير من تعرض عينة الدراسة الوسائل الإعلام الأخرى، وإنما تعتبرها مكملة لهذه الوسائل ومفسرة لها. وتؤكد النتائج أن المواقع الإخبارية، ومواقع الصحف والمجلات على الويب أكثر الوسائل الإعلامية التي يتابعها المكفوفين في سلطنة عمان والصحف والمجلات الورقية هي الأقل متابعة وتعد الحاجات المعرفية أكثر الحاجات التي دفعت غالبية أفراد العينة لاستخدام شبكات التواصل الاجتماعي. وتعد دوافع استخدام المكفوفين في سلطنة عمان الشبكات التواصل الاجتماعي نفعية في المقام الأول فالرغبة في الاستطلاع والبحث عن المعلومة من أكثر من مصدر هي الدافع الأساسي وراء دخولهم الشبكات التواصل الأجتماعی، تليها الدوافع الطقوسية كالتخلص من الوحدة والاستمتاع مع الآخرين، وشغل أوقات الفراغ. أما الإشباعات المتحققة من استخدام شبكات التواصل الاجتماعي فهي إشباعات توجيهية في المرتبة الأولى كالتنمية المعرفية، والحصول على الأخبار والمعلومات وزيادة الثقافة الشخصية، وتلتها الإشباعات شبه التوجيهية مثل: التسلية والإحساس بالمتعة والسعادة، وتليها الإشباعات الاجتماعية كالتواصل مع الأصدقاء والأقارب والاندماج في المجتمع، وأخيرا الإشباعات شبه اجتماعية كالحاجة للتفاعل مع المعاقين والمكفوفين منهم. وتشير الدراسة إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية للإشباعات المتحققة من استخدام المكفوفين لشبكات التواصل الاجتماعي لمتغيري النوع، والحالة الاجتماعية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية للاشباعات المتحققة من استخدام المكفوفين في سلطنة عمان لشبكات التواصل الاجتماعي لمتغيرات العمر، والحالة الاجتماعية، والمستوى الدراسي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية