وثيقة

فاعلية برنامج إرشاد جمعي في تنمية تقدير الذات لدى المعاقين بصريا في سلطنة عمان

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimes to show the effectiveness of a Group Counseling Program on developing self esteem for blind people in the Sultanate of Oman.It covers 30 blind people at the age of (14-20) studying in Omar bin Al-Khattab institution for blind people in the year 2009/2011. I attained about 30 teneegers from this institution. As a consequence, the researcher used self esteem measurement. Then, it has been actualized by showing it to some juelges. Moreover, validity measurement was taken out using Krobankh Alpha modulus and the validity percentage was (0,841) whereas pearson modulus was (0,911). In addition, acollective guidance program was designed for about 16 sessions based on behavioral, rational and emotional medication theory for Albirt Iliss And I used many strategies such as, role plays, discussions, conversations and homework. The sample group was devided into two groups, controlled and experamintal group. Then I began doing the program for the experamintal group which contains 15 teenagers in 2 sessios a week, each session was for (60-90) minutes. Whereas no training was held for the other 15 from the controlled group. For data analysis, I have counted the average and the standard deviation for self esteem marks for both groups for the dimensional and continoual measurement and use Mann-Whitney U Test in order to investigate the difference accurately between the two groups. The results have shown statistically significant differences between the two groups in self esteem marks. The experamintal group got higher marks in this test because of the behavioral and emotional guidance program which they have been given.
الملخص العربي
هدفت البحث الحالي الى الكشف عن فاعلية برنامج ارشاد جمعي في تنمية تقدير الذات لدى المعاقين بصريا في سلطنة عمان، حيث شمل مجتمع الأفراد ذوى الإعاقة البصرية من عمر (14-20) سنة، المسجلين في معهد عمر بن الخطاب للمكفوفين للعام الدراسي 2009/2011، وبلغت عينة البحث 30 مراهقا من المعاقين بصريا.
وتم استخدام مقياس تقدير الذات المعد من قبل الباحثة وتم التحقق من الصدق الظاهري للمقياس بعرضه على مجموعة من المحكمين كما تم استخراج ثبات المقياس باستخدام معامل كرونباخ ألفا حيث بلغت نسبة الثبات (0,841) بينما بلغ معامل بيرسون (0,911) كما تم تصميم برنامج ارشادي جمعي تكون من 16 جلسة، وذلك استنادا الى نظرية العلاج الانفعالى العقلاني السلوكي لألبرت إليس واستخدمت استراتيجيات وأساليب تدريبية منها : لعب الأدوار والمناقشة والحوار والواجبات البيتية، وتم توزيع العينة بطريقة قصدية الى مجموعتين: ضابطة وتجريبية، وذلك قبل البدء بتطبيق البرنامج الذي تلقته المجموعة التجريبية من 15 مراهقا وذلك بواقع جلستين أسبوعيا ومدة كل جلسة (60-90) دقيقة تقريبا أما المجموعة الضابطة من 15 مراهقا فلم يتلق اي تدريب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
البلوشية، مريم بنت خميس.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
الفارسية, إيمان بنت محمد بن علي.
جامعة صحار.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
التوبية, منيرة بنت سيف بن عبد الله.
جامعة نزوى.
2022
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
المقبالية, عائشة بنت علي بن محمد.
جامعة نزوى
2018