وثيقة

أثر الاستراتيجية التفاضلية في التدريس على التحصيل الدراسي و الاتجاهات نحو الرياضيات لدى طلاب الصف الحادي عشر.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2004
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the present study has been to investigate the impact of the Differential Strategy on teaching Mathematics on the academic achievement and attitudes toward mathematics in comparison with traditional method. The sample of the study consisted of (42) eleven Grade students chosen randomly from Muscat Institute for Islamic Sciences, and was divided into two groups, the experimental group consisted of (21) students and taught by the Differential Strategy, and the control group which taught by the Traditional method. After (9) week experiment, an achievement test was given to all students of the sample study. A attitudes scale was utilized. A multivariate analysis of T-test was used to measure the effect of the treatment in the dependent variables (the academic achievement and the attitudes toward mathematics) and to measure the differences between the pre and post – tests performance of students regarding the achievement and the attitudes of both the experimental and the control groups. The research findings showed that there were statistically significant differences in the academic achievement of mathematics between the experimental and the control groups due to the teaching method for the benefit of the experimental group at the significance level of 0.05. The findings also showed that there were no statistically significant differences among students' attitudes resulting from the teaching method applied. The research findings indicated the necessity of using the Differential Strategy method in teaching because of its positive effect on developing students academic achievement in mathematics.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الاستراتيجية التفاضلية في التدريس على تحصيل طلاب الصف الحادي عشر للرياضيات وعلى اتجاهاتهم نحو المادة. شملت عينة الدراسة (4۲) طالبا من طلاب الصف الحادي عشر بمعهد العلوم الاسلامية بمسقط، تم تقسيمها بطريقة عشوائية إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية عدد أفرادها (۲۱) طالبا ودرست باستخدام الاستراتيجية التفاضلية، ومجموعة ضابطة درست باستخدام الطريقة التقليدية.
تم تطبيق اختبار تحصيلي على جميع أفراد العينة بعد الانتهاء من تطبيق التجربة والتي استغرقت (۹) أسابيع، كما تم تطبيق مقياس للاتجاهات نحو الرياضيات على أفراد العينة.
حللت البيانات باستخدام اختبار (ت) لدراسة أثر المعالجة على المتغيرات التابعة ( التحصيل، والاتجاهات) وذلك لقياس الفروق بين أداء طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة، على اختبار التحصيل النهائي، وعلى مقياس الاتجاه القبلي والبعدي، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى دلالة a = 07 : 5 ) بين متوسطي أداء المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على اختبار التحصيل النهائي، ولصالح المجموعة التجريبية، ولم تظهر نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى دلالة g =۰٫۰۵) بين متوسطي أداء المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات تعزي لطريقة التدريس.
وبناء على النتائج التي تم التوصل إليها خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات تدعو إلى ضرورة إستخدام الاستراتيجية التفاضلية في التدريس، لما لها من أثر إيجابي في رفع تحصيل الطلاب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017