وثيقة
أثر القراءة العلمية الصفية واللاصفية على التحصيل في مادة الإحياء ومهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف العاشر من التعليم العام.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The Purpose of this study was to investigate the effect of using scientific classroom reading and non-classroom reading in the biology academic achievement and the development of comprehension reading skills at (100h) grade students of general education. The sample consisted of (98) female students in Muscat governate. The sample was divided into three groups: 1- classroom reading group (32 students), and taught by guided reading instruction. 2- Non-classroom reading group (33 students), given the same reading materials without any guidance or feedback, 3- control group (33 students), and taught by the conventional method. All groups had studied the same units for (8) weeks during the second semester of the academic year 2005/2006.
For research. purposed, questions were posed and thus tow research tools were adopted an achievement test, with a reliability value of (0.83), and reading comprehension test, with a reliability value of (0.87). Results revealed that: There were statistically significant differences between the three groups (a=0.05) in an achievement and reading comprehension skills in favour of scientific classroom reading group. The study also indicated growth in reading comprehension skills in the scientific classroom-reading group, there were statically differences between pre and post comprehension reading test. "Accordingly, the study recommends encovraging science teachers to practice the reading comprehension skills during their teaching.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسية إلى التعرف على أثر القراءة العلمية الصفية واللاصفية على التحصيل في مادة الأحياء ومهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف العاشر من التعليم العام، وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۸) طالبة من طالبات الصف العاشر من التعليم العام بمحافظة مسقط، تم تقسيمها إلى ثلاث مجموعات تمثلت في مجموعة القراءة العلمية الصفية تكونت من (۳۲) طالبة درسن من خلال تقديم أنشطة قرائية صفيه لهن مع تقديم التوجيهات والتغذية الراجعة المناسبة من قبل المعلمة حول كيفية قراءة وتنفيذ الأنشطة، ومجموعة القراءة اللاصفية تكونت من (۳۳) طالبة درسن من خلال تقديم أنشطة قرائية لاصفيه لهن دون تقديم أي توجيهات أوتغذية راجعة من قبل المعلمة، ومجموعة ضابطة تكونت من (۳۳) طالبة درسن بالطريقة السائدة. تم تدريس نفس المحتوى لمجموعات الدراسة الثلاث لمدة (۸) اسابيع خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۰۶ / ۲۰۰۰ م. وللإجابة على أسئلة الدراسة تم إعداد إختبارين: إحدهما تحصيلي بلغت قيمة معامل الثبات له (۰٫۸۳)، والأخر إختبار مهارات الفهم القرائي بلغت قيمة معامل الثبات له (۰٫۸۷)، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (g= ۰ ، ۰۵) بين متوسطات درجات مجموعات الدراسة الثلاث في التحصيل وبهارات الفهم القرائي لصالح مجموعة القراءة الصفية. كما أظهرت الدراسة أن هناك نمو المهارات الفهم : القرائي لدى أفراد مجموعة القراءة الصفية حيث كانت هناك فروق دالة احصائية بين الاختبار القبلي والبعدي لمهارات الفهم القرائي لصالح التطبيق البعدي. وقد أوصت الدراسة بضرورة تشجيع معلمي العلوم على الاهتمام بالمهارات القرائية أثناء عملية التدريس والعمل علسی تنميتها لدى الطلبة من خلال التدريب والممارسة المستمرة لقراءة العلمية خ لال دروس العلوم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية