وثيقة
أثر الرضا الوظيفي على الولاء التنظيمي لموظفي بنك ظفار بمحافظة مسقط.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The impact of job satisfaction on the organizational loyalty of Bank Dhofar employees Muscat Governorate.
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2022
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the level of job satisfaction and its relationship to organizational loyalty among Bank Dhofar employees in the Governorate of Muscat. Bank Dhofar in the Governorate of Muscat, the scale used in the study included (34) items and consisted of two main axes, the first being job satisfaction (the independent variable), and it included five sub-axes (job satisfaction, satisfaction with wages, satisfaction with leadership style, satisfaction with the work environment, Satisfaction with training) and the second axis: organizational loyalty (the dependent variable). The results of the study showed in general that the degree of job satisfaction with its various dimensions (job satisfaction, wages, leadership style, training, work environment) among Bank Dhofar employees in the governorate. Muscat in the Sultanate of Oman was within the high degree, and the results showed that the degree of organizational loyalty among Bank Dhofar employees in the Sultanate of Oman was also high, and there was a positive correlation and statistical significance at the level of significance (0.01) among all dimensions of Job satisfaction and organizational loyalty of employees, and the overall relationship between job satisfaction and organizational loyalty is medium; The results also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α 0.05) for the impact of job satisfaction among workers due to the variable years of experience in the dimension of satisfaction with leadership style and satisfaction with the work environment and training. The results concluded that there is an effect of job satisfaction on organizational loyalty, i.e. The higher the job satisfaction, the higher the organizational loyalty, and based on these results, the researcher made a set of recommendations, the most important of which are: Paying attention to the process of training employees on a continuous basis on the required skills and the necessity of satisfying the social, psychological, and economic needs of employees, and listening to their problems.
Keywords: job satisfaction, organizational loyalty, Bank Dhofar, Muscat Governorate, Sultanate of Oman.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الرضا الوظيفي وعلاقته بالولاء التنظيمي لدى موظفي بنك ظفار بمحافظة مسقط، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، ومن أجل تحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتوزيع استبانة إلكترونية على عينة عشوائية من مجتمع الدراسة، بلغ عددهم (250) موظف وموظفة من موظفي بنك ظفار بمحافظة مسقط، اشتمل المقياس المستخدم في الدراسة على (34) فقرة وتكون من محورين رئيسيين الأول الرضا الوظيفي( المتغير المستقل) واشتمل على خمس محاور فرعية( الرضا عن الوظيفة، الرضا عن الأجر، الرضا عن نمط القيادة، الرضا عن بيئة العمل، الرضا عن التدريب) والمحور الثاني: الولاء التنظيمي( المتغير التابع) وقد أظهرت نتائج الدراسة بشكل عام أن درجة الرضا الوظيفي بأبعادها المختلفة ( الرضا عن الوظيفة، عن الأجر، عن نمط القيادة، عن التدريب، عن بيئة العمل) لدى العاملين ببنك ظفار في محافظة مسقط بسلطنة عُمان كانت ضمن الدرجة المرتفعة، كما أظهرت النتائج أن درجة الولاء التنظيمي لدى العاملين ببنك ظفار في سلطنة عُمان جاءت مرتفعة أيضاً، كما أظهرت وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة احصائياً عند مستوى دلالة (0,01) بين جميع أبعاد الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي للعاملين، كما أن الإجمالي العام للعلاقة بين الرضا الوظيفي والولاء التنظيمي متوسطة؛ كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α) لأثر الرضا الوظيفي لدى العاملين تعزى لمتغير سنوات الخبرة في بُعد الرضا عن نمط القيادة والرضا وعن بيئة العمل والتدريب، خلصت النتائج إلى وجود أثر للرضا الوظيفي على الولاء التنظيمي، أي أنه كلما ارتفع الرضا الوظيفي زاد الولاء التنظيمي، وبناء على هذه النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات أهمها: الاهتمام بعملية تدريب الموظفين بشكل مستمر على المهارات المطلوبة وضرورة اشباع حاجات الموظفين الاجتماعية والنفسية والاقتصادية، والإصغاء إلى مشاكلهم.
الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، الولاء التنظيمي، بنك ظفار، محافظة مسقط، سلطنة عمان.
الكلمات المفتاحية: الرضا الوظيفي، الولاء التنظيمي، بنك ظفار، محافظة مسقط، سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية