وثيقة

‫اثر استخدام الاحداث الجارية في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثالث الاعدادي

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2003
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at examining the effect of using current events in teaching history on the development of critical thinking in third preparatory grade female students. The study sample consisted of four classes (totaling 149 students) from Zainab Al-Thaqafiya School. This sample was divided into two groups of two classes: an experimental group taught through using current events approach, and a control group taught by the normally used methods. To assess the effect of current events on the development of critical thinking, the researcher adopted Dr. Ibraheem W. Mahmood's Critical Thinking Test, with some modifications in accordance with the Omani context. The test was applied on a pilot group for realiability. Both groups were pre-tested, then, after the units had been taught, post-tested. Comparison of the results pre-test indicated no differences of statistical significance between the averages of performance of both groups. The outcome of the post-test indicated the following: - There were no statistically significant differences between the averages of performance of the experimental group and the control group in critical thinking skills, of perecision in investigating issues, grasp of objective facts, and making inferences. - There were statistically significant differences between the averages of performance of the experimental group and the control group (4) in the skill of comprehending the context of correct relationships, in favor of the control group. - There were statistically significant differences between the averages of performance of the experimental group and the control group in the skill of correcting discussion, in favor of the experimental group. Finally, in light of the results of this study, the researcher made several recommendations in the field of curricula, methodology and school environment. She also suggested conducting further research in respect of current events and critical thinking.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الأحداث الجارية في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الناقد لدى طالبات الصف الثالث الإعدادي ، وقد تكونت عينة الدراسة من (4) شعب دراسية للصف الثالث الإعدادي ( ۱۳۹طالبة بمدرسة زينب التقنية بالمعبيلة الجنوبية حيث مثلت شعبتان المجموعة الضابطة التي درست وفقا للطريقة الاعتيادية، بينما مثلت شعبتان المجموعة التجريبية التي درست وفقا للأحداث الجارية، و لقياس أثر الأحداث الجارية في تنمية التفكير الناقد تبنت الباحثة اختبار إبراهيم وجيه محمود التفكير الناقد مع بعض التعديلات فيه بما يتناسب و البيئة العمانية، وتم التأكد من ثبات الاختبار بتطبيقه على عينة خارج عينة الدراسة قبل تطبيق التجربة حيث بلغت نسبة الثبات (067)، بعدها قامت الباحثة بتطبيق الاختبار تطبيقا قبلية و بعديا، و قد أشارت نتائج التطبيق القبلي و البعدي إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء المجموعتين التجريبية والضابطة في تنمية التفكير الناقد. أشارت نتائج التطبيق البعدي للاختبار إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط أداء المجموعتين التجريبية و الضابطة في مهارات التفكير الناقدر الدقة في فحص الوقائع، إدراك الحقائق الموضوعية، إدراك إطار العلاقة الصحيح ، الاستدلال) بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط أداء المجموعتين التجريبية والضابطة في مهارة تقويم المناقشات لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات في ميدان المناهج، و التدريس، و البيئة المحلية ، كما أوصت بإجراء عدد من البحوث في مجال الأحداث الجارية و التفكير الناقد.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
مقالات الدوريات
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017