وثيقة
أثر استخدام أسلوب حل المشكلات وفقا لنموذج Gil and Martinez-Torregrosa في مادة الكيمياء في اكتساب طلاب الصف الحادي عشر لمهارات حل المشكلة وفهم طبيعة العلم
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aims to determine the effect of problem solving method based on Gil and Martinez-Torregrosa model in chemistry on the problem solving skills and on understanding the nature of science among 114 grade students. The sample consisted of (137) students of the 11" grade in one school in Dakhiliya Region. The sample was divided randomly into (67) students forming the experimental group which were taught by problem solving method following a teacher guide designed by the researcher, while (70) students forming the control group which were taught by conventional method. The study last for seven weeks with total number of (22) periods in the second semester of the academic year 2007/2008. To answer the study questions, a problem solving skills test consisted of (18) items and understanding the nature of science test consisted of (20) items were used. The validity of both tests was conducted through (12) judges, where the reliability was measured by test-retest method. The correlation coefficients were (0.91), (0.80) respectively. The results revealed that: There were statistically significant differences between the two groups with respect to problem solving skills test in favor experimental group, There were statistically significant differences between the two groups with respect to understanding the nature of science test in favor experimental group. Growth of problem solving skills in both experimental and control groups was noticed, but the rate of growing for these skills in the experimental group was greater than control group. Growth of understanding the nature of science in both experimental and control groups was noticed, but the rate of growing for the understanding in the experimental group was greater than control group. A number of recommendations and suggestions were proposed in the light of the above results, such as running seminars and workshops for teachers in how to use problem solving method in teaching, and how to create authentic problems from curriculum subjects to their students. Another recommendation is conducting more research in the area of problem solving method and relate it with other subjects, different stages and variables.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام أسلوب حل المشكلات وفقا لنموذج Gil and Martinez - Torregrosa في مادة الكيمياء في اكتساب طلاب الصف الحادي عشر لمهارات حل المشكلة وفهم طبيعة العلم. وقد تكونت عينة الدراسة من (۱۳۷) طالبا من طلاب الصف الحادي عشر بإحدى مدارس المنطقة الداخلية، قسمت بطريقة عشوائية إلى مجموعتين تجريبية عددها (۹۷) طالبا، وضابطة عددها (۷۰) طالبا. ولتحقيق أهداف الدراسية قام الباحث بإعداد دليل المعلم بالإضافة إلى أداتين هما: أولا: اختبار مهارات حل المشكلة، وتكون من (۱۸) مفردة من نوع المقال القصير موزعة على ثلاث مهارات هي ( المبادرة والتخطيط، والتنفيذ وتدوين الملاحظات، والتحليل والتفسير). ثانيا: اختبار طبيعة العلم، وتكون من (۲۰) مغردة من نوع الاختيار من متعهد موزعة على خمسة أبعاد الطبيعة العم هي (عدم ثبات المعرفة العلمية، والأساس التجريبي، والإبداع والخيال الإنساني، والتأثيرات الثقافية والاجتماعية على المعرفة العلمية، والملاحظة والاستدلال). وتم التحقق من ص دق الاختبارين بعرضها على (۱۲) محكما، كما جرى حساب الثبات للاختبارين من خلال إعادة تطبيقهما على عينة خارج العينة الأصلية، وذلك بعد أسبوعين من التطبيق الأول، وتم حساب معامل الثبات باستخدام معامل ارتباط بيرسون حيث بلغ ثيات الاختبار الأول ( ۱ ,۱۱)، وثبات الاختبار الثاني (۰٫۸۰)، مما يعد مؤشرا على أن الاختبارين صالحين لأغراض الدراسة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى: . وجود فروق دالة إحصائيا عند المستوى ( خه ۰٫۰) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار مهارات حل المشكلة البدي لصالح المجموعة التجريبية.. . وجود فريق دالة إحصائيا عند المستوى ( وده ۰٫۰) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار طبيعة الطم البدي لصالح المجموعة التجريبية. . نمو مهارات حل المشكلة للمجموعتين التجريبية والضابطة، إلا أن معدل النمو في المهارات لدى المجموعة التجريبية كان بنسبة أكبر عن المجموعة الضابطة. . نمو فهم طبيعة العلم للمجموعتين التجريبية والضابطة، إلا أن معدل النمو في الفهم لدى المجموعة التجريبية كان بنسبة أكبر عن المجموعة الضابطة. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة استخدام معلمي الكيمياء لهذا الأسلوب في التدريس، وتدريبهم على صياغة مشكلات حقيقية لطلابهم من المنهاج المدرسي. كما أوصت بإجراء دراسات مماثلة للدراسة الحالية على مواد دراسية مختلفة، ومراحل دراسية مختلفة، ومتغيرات أخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية