وثيقة
أثر إستراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الهندسة على التحصيل ومفهوم الذات الرياضي لدى طلبة الصف السابع الأساسي
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aimed at exploring the effect of using differentiated learning strategy in teaching geometry in the academic achievement and in the mathematical self-concept of the seven grade students in the region of Muscat. The study attempted to answer the main question: "What is effect of differentiated learning strategy in teaching geometry in the academic achievement and in the mathematical self-concept of the seven grade students?".
In order to answer the study question, a semi-experimental method was used. The study was applied to sample of (54) students from seven grade. The sample was divided into two group: an experimental group of (27) students learned using differentiated learning strategy, and a control group of (27) students learned in the usual manner. The study found the following results: • There was a statistically significant difference at level of significance (a 0.05) between the average score of the experimental group and the average score of the control group in the post-test of the academic achievement in favor of the mean scores of the experimental group. There is a statistically significant difference at level of significance (ac0.05) between the average score of the experimental group and the average score of the control group in the post-application of the measure of the self-concept of sports in favor of the average scores of the experimental group.
Considering these results, recommended the use of differentiated learning strategy in the teaching of different math subjects, because the study showed appositive effect in raising the achievement level in students.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الهندسة على التحصيل الدراسي ومفهوم الذات الرياضي لدى طلبة الصف السابع الأساسي في محافظة مسقط. وحاولت الدراسة الإجابة عن السؤال الرئيسي التالي: ما أثر استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الهندسة على التحصيل الدراسي ومفهوم الذات الرياضي لدى طلبة الصف السابع الأساسي؟. وللإجابة عن سؤال الدراسة واختبار فرضياته تم استخدام المنهج شبه التجريبي حيث تم تطبيق الدراسة على عينة من (54) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي. وقد قسمت العينة الى مجموعتين: مجموعة تجريبية ضمت (27) طالبة تم تدريسها باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز ، ومجموعة ضابطة ضمت (27) طالبة تم تدريسها بالطريقة المعتادة. وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 05. 0>a) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية.
•وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (05. 0>a ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مفهوم الذات الرياضي لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لأنها تناسب معظم مجالاته ولها دور كبير في رفع المستوى التحصيلي للطالب.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى ( 05. 0>a) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل الدراسي لصالح المجموعة التجريبية.
•وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (05. 0>a ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس مفهوم الذات الرياضي لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج أوصت باستخدام استراتيجية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لأنها تناسب معظم مجالاته ولها دور كبير في رفع المستوى التحصيلي للطالب.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية