وثيقة
أثر استخدام استراتيجيه الرؤوس المرقمة في التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي في ماده الرياضيات لدى طلاب الصف السادس الأساسي في محافظه شمال الشرقية.
عناوين أخرى
The effect of using the Numbered Heads Strategy on academic achievement and creative thinking in Mathematics for sixth grade students in North Sharqiyah Governorate
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the effect of using the numbered heads strategy on academic achievement and creative thinking in mathematics for sixth grade students. The researcher used the quasi-experimental approach, and the study sample consisted of (60) students from the sixth grade students, at Imam Salem bin Rashid School for Basic Education (5-12), they were randomly divided into two groups: an experimental group consisting of (30) students who studied a unit "(1a) Numbers and Problem Solving" using the numbered heads strategy, and a control group consisted of (30) students who studied the same unit in the usual way, and it was confirmed that the two groups were equal in achievement and creative thinking previously.
To achieve the purposes of the study, the researcher prepared the educational material for unit "(1a) Numbers and Problem Solving" for the sixth grade, and validation was done by expert judgment. Two study tools were prepared: one is an academic achievement test, and the other is a creative thinking test. Both tools were checked for their validity by reviewing them by a group of experts. Moreover, they were checked for their reliability by using internal consistency method (Cronbach's alpha method) which was (0.851), and (0.844) respectively.
To answer the questions of the study, the researcher used t-test and Pearson correlation coefficient. The results showed that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.05) between the mean scores of the sixth grade students of the experimental and control groups in the creative thinking test, and the post-school achievement test in favor of the average scores of the experimental group.
The study recommended paying attention to using the numbered heads strategy in teaching mathematics, as it has an effective impact on academic achievement and the development of students' creative thinking skills, and its use in various educational fields.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة في التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي في ماده الرياضيات لدى طلبة الصف السادس الأساسي. وقد استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (60) طالباً من طلبة الصف السادس الأساسي، بمدرسة الإمام سالم بن راشد للتعليم الأساسي (5-12)، تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية وتكونت من (30) طالباً درست وحدة "(1أ) الأعداد وحل المشكلات" باستخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة، ومجموعة ضابطة تكونت من (30) طالباً درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة، وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين في التحصيل والتفكير الإبداعي قبلياً. ولتحقيق أغراض الدراسة قام الباحث بإعداد المادة التعليمية لوحدة "(1أ) الأعداد وحل المشكلات" للصف السادس الأساسي، وتم التأكد من صدقها بالتحكيم، كما تم إعداد أداتين: إحداهما اختبار في التحصيل الدراسي، والأخرى اختبار التفكير الإبداعي، وتم التحقق من صدقهما بعرضهما على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتهما باستخدام طريقة الاتساق الداخلي (طريقة ألفا كرونباخ) والذي بلغ (0.851) و(0.844) على الترتيب. وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدم الباحث اختبار"ت "(t-test) ومعامل ارتباط بيرسون، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) ، بين متوسطي درجات طلبة الصف السادس الأساسي للمجموعتين التجريبية والضابطة، في اختبار التفكير الإبداعي واختبار التحصيل الدراسي البعدي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. وقد أوصت الدراسة بالاهتمام باستخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة في تدريس الرياضيات، لما لها أثر فاعل في التحصيل الدراسي وتنمية مهارات التفكير الإبداعي للطلبة، وتوظيفها في مجالات تعليمية شتّى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية