وثيقة

‫أثر استخدام استراتيجية العصف الذهني في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الإبتكاري لدى طلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
using Brainstorming strategy in teaching History on the development of the creative thinking in first secondary students in Sultanate of Oman. Done by: Mohd Talib Musallam Alkeumi Master degree in education in curriculum and instructions of teaching social studies. The purpose of the study was to find out the effect of using Brainstorming startegy in teaching History on the development of the creative thinking in first secondary students in Sultanate of Oman. In this study, the researcher used the quasi-experiment design. One hundred and tweleve students were chosen by the random-clusteral method to represent the study sample, the sample was divided into two groups: the experimental group and the control group. Each group consisted of 56 students. The two groups of students were set of the experimental for seven weeks. The experimental group was taought by using the brainstorming strategy while the control group was taught by using the traditional method. The content that was used in the teaching was units 2&3 of first secondary history book. The researcher has had prepared the unit plans in advance to be taught by using the brainstorming strategy. The researcher used Torrance Test for creative thinking by words figure (A&B) after measuring its validity and realiability on a pilot study. The figure A was used as pre-test to control the variable of ability on the creative thinking, and the figure B was used as post-test, The indepentent variables of the study were the brainstorming strategy and the traditional method. And the depentent variables of the study were three abilities for creative thinking. They were fluency, flexibility, originality and the ability of creative thinking which was atotal of the three previous abilities. Sex, nationality, school environment and creative thinking ability were considred as control variables that may effect the internal validity of the study. After the two units have been taught to the Students, Torrance Test figure B was applied on the study sample, then the results were analysied satistically by using t test. The study findings showed that the experimental group has excelled the control group in fluency, flexibility, originality and the entire creative thinking ability. furthmore the experimental group excelled in its post-perfomane in comaprison with its pre-perfomance in fluency, flexibility, originality and the entire creative thinking ability. And after discussing the study findings some of the recommendations and propsals were given in the light of what the study findings showed
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تعرف أثر استخدام استراتيجية العصف الذهني في تدريس التاريخ على تنمية التفكير الإبتكاري لدى طلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان، وقد استخدم الباحث التصميم شبه التجريبي حيث أختيرت عينة الدراسة التي بلغ عددها ۱۲ اطاليا بالطريقة العشوائية العنقودية وقسمت إلى مجموعتين مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة، بلغ عدد أفراد كل منها 56 طالبا. وقد تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام استراتيجية العصف الذهني لمدة ثمانية أسابيع أما المجموعة الضابطة فدرست بالطريقة المعتادة في نفس الفترة. أما محتوى التدريس فكان الوحدتان الأولى والثانية من كتاب تاريخ أوروبا الحديث المقرر للصف الأول الثانوي، حيث أعد الباحث نموذج تحضير الدروس لكي يمكن تدريسها باستراتيجية العصف الذهني. واستخدم في الدراسة اختبار تورنس التفكير الإبتكاري باستخدام الكلمات بصورتيه (أوب)، بعد قياس صدقه وثباته على عينة استطلاعية واستخدمت الصورة (أ) كإجراء قبلي لضبط متغير القدرة على التفكير الإبتكاري والصورة (ب) كإجراء بعدي . وكانت متغيرات الدراسة المستقلة هي استراتيجية العصف الذهني والطريقة المعتادة، أما متغيرات الدراسة التابعة فكانت ثلاث قدرات التفكير الإبتكاري وهي الطلاقة والمرونة والأصالة إضافة إلى القدرة الكلية التفكير الإبتكاري وهي ناتج جمع تلك القدرات الثلاث، بينما تم ضبط متغير الجنس والجنسية والبيئة المدرسية والقدرة على التفكير الإبتكاري كمتغيرات ضابطة قد تهدد الصدق الداخلي للدراسة. وبعد الإنتهاء من تطبيق دروس الوحدتين طبق إختبار تورنس التفكير الإبتكاري الصورة (ب) على عينة الدراسة ثم حللت نتائج الإختبار إحصائية باستخدام اختبار (ت) لعينتين مستقلتين، واختبار (ت) للعينات المترابطة. وأوضحت نتائج الدراسة تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في الإختبار البعدي في الطلاقة والمرونة والأصالة والقدرة الكلية التفكير الإبتكاري، كما أحرزت المجموعة التجريبية تفوقا في أدائها البعدي مقارنة بالأداء القبلي في الطلاقة والمرونة والأصالة والقدرة الكلية التفكير الإبتكاري. وبعد تفسير نتائج البحث المستخلصة تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرواحي، علي بن سليمان.
جريدة عمان.
2024-11-28
مقالات الدوريات
0
0
الإدريسي, مزوار.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017