وثيقة

أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي في مادة التربية الإسلامية و تقدير الذات لديهن

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2005
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at recognizing the impact of applying the Cooperative Learning Strategy on the Self-esteem and the Academic Achievement in the Islamic Education of the Seven-Basic-Grade Students. The sample of the study included (61) female students at the Seventh Basic Grade from of Al-Sharqia South Region in the Sultanate of Oman. The students were divided into two groups. The first group was the experimental group including 30 female students from (Al-Kamil Basic School), while the second was the control one consisting of 31 female students from (Lubaba bint Al-Harith Basic school). For the purpose of meeting the study goals, the researcher adapted the Cooperative Learning Strategy in designing the third unit of the Islamic Studies manual for the seventh basic grade class. He also devised a (30)multiple-choice-question achievement test and a self-measure scale consisting of 40 items, the reliability and validity of both sections were ensured. The achievement pretest and the self-measure scale were assigned to both sample groups to make sure that they are counterparts. In addition, a (T.test) was used to identify the level of the differences among the mean-rating of both groups. After finishing the study and repeating the achievement test and the self-measure scale for the purpose of knowing the difference between the means of the points of both groups, the study proved the existence of statistically significant differences between the means of both groups in favor of the experimental group. The study has come to several recommendations including: 1- Using the Cooperative Learning Strategy according to Jigsaw Model in teaching Islamic Studies for its positive effect such on improving the different skills related to all branches of the filed especially reciting and memorizing the Holy Quran. . 2- Paraphrasing new contents for Islamic Studios manuals according to clear samples and procedures for the teacher, as to include the Cooperative Learning Strategy.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى معرفة " أثر استخدام استراتيجية التعلم التعاوني في تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي في مادة التربية الإسلامية وتقدير الذات لديهن، وقد تكونت عينة الدراسة من (61) طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي، بمنطقة الشرقية جنوب، بسلطنة عمان، تم تحديد المجموعة التجريبية من مدرسة ( الكامل للتعليم الأساسي بنات)، وعددها (30) طالبة، والمجموعة الضابطة من مدرسة ( ليلية بنت الحارث للتعليم الأساسي قنات)، وعددها (31) طالبة.
ولأغراض الدراسة قام الباحث بصياغة الوحدة الثالثة من كتاب التربية الإسلامية للصف السابع الأساسي، وفق استراتيجية التعلم التعاوني، كما أعد اختبارا تحصيليا، يتكون من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، ومقياسا لتقدير الذات اشتمل على (40) فقرة وقد تم التأكد من صدقهما وثباتها.
تم تطبيق الاختبار التحصيلي القبلي، ومقياس تقدير الذات على طالبات مجموعتي الدراسة التجريبية والضابطة، للتأكد من تكافؤ المجموعتين في الأخبار والمقياس، وقد استخدم الخيار (ت)، لمعرفة مستوى دلالة الفروق بين متوسطات درجات المجموعتين الأداتين، فكانت النتيجة عدم وجود فروق دالة إحصائية بين المجموعتين في الاختبار والمقياس، وبعد الانتهاء من تطبيق الدراسة، تم إعادة الاختبار التحصيلي، ومقيم تقدير الذات على المجموعتين، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية، وقد خلصت الدراسة إلى عدة توصيات منها:
1- استخدام استراتيجية التعلم التعاوني، وفق نموذج جيجسوا في تدريس التربية الإسلامية من قبل معلمي المادة ومعلماتها، لما لها من أثر إيجابي في تحسين قدرة الطلبة على التحصيل واكتساب المهارات المختلفة، في جميع فروع المادة الدراسية وخاصة تلاوة القرآن الكريم وحفظه.
2- إعادة صياغة المحتويات الدراسية، لكتب مادة التربية الإسلامية، وفق نماذج وإجراءات واضحة للمعلم، بحيث تشتمل على استراتيجية التعلم التعاوني.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحاتمية, غنية بنت سعيد بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2003
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الفريد, حياة بنت عبد الأمير بن علي.
جامعة السلطان قابوس
1995