وثيقة

‫أثر استخدام نموذج دورة التعلم على التحصيل الرياضي المباشر و المؤجل و التفكير المنطقي لدى طلبة الصف العاشر‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at determining the effectiveness of the Learning Cycle on Achievement, Retention and logical thinking of first secondary female students. The population of the study consisted of first secondary females in Aldakhiliya Directorate Of Education during the academic year 2004/2005 A sample of ( 121) students chosen from Shaatha Bint Jaber Bin Ziyd school. The sample was divided into two group: The experimental group which was taught using Learning Cycle, consisted (60) students The second group was the control group which was taught by conventional method, consisted of (61) students. And collect data of the study, multiple choice test which consisted of (22) items was used. The validity of the test was established through repeated reviews y different judges. In the light of their reviews the test was re-written . The reliability was determined through Chronbachs Alpha coefficient for internal consistency which gave the value of (0.80) and mathematics logical thinking test The test consisted of (30) items, distributed to (5) each logical Rules, for (6) items to each rule. The statistical analysis of the post test showed there were significant differences between the group means at(a=0.05) duet treatment in favor of the learning cycle. But the statistical analysis of the retention- test showed no significant differences between the groups ata =0.05) due treatment in favor of the learning cycle. The statistical analysis of the mathematical logical thinking test showed that there were significant differences between the groups means at(a=0.05) duet treatment in favor of the learning cycle. According to the findings of this study, the researcher recommended conducting similar studies using different school levels and other variables, she also recommended conducting training work-shops for both teachers and supervisors to acquaint them with the learning cycle.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام دورة التعلم على التحصيل المباشر والمؤجل والتفكير المنطقي لدى طالبات الصف العاشر، وذلك بمقارنتها بأسلوب التدريس الشائع. تكون مجتمع الدراسة من طالبات الصف العاشر في المدارس الحكومية التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بالمنطقة الداخلية، والمنظمات في مدارسهن للعام الدراسي 2004/2005م . تكونت عينة الدراسة من (۱۲۱) طالبة موزعات في أربع شعب في مدرسة الشعثاء بنت جابر بن زيد . ولقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية وعدد طالباتها (50) طالبة وتم تدريسها بطريقة دورة التعلم، وضابطة وعدد طالباتها (11) وتم تدريسها بالطريقة التقليدية، واستمر تطبيق الدراسة مدة (۱۹) حصة دراسية . ومن أجل جمع البيانات اللازمة استخدمت الباحثة اختبار تحصيلية من إعداد الباحثة من نوع الاختيار من متعدد، وتم التحقق من صدق محتوى الاختبار وذلك بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثبات الاختبار باستخدام معامل ألفا كرنباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغت قيمة هذا المعامل (۰٫۸۰). كما استخدمت الباحثة اختبارا في التفكير المنطقي الرياضي يتكون من (۳۰) فقرة، موزعة على (۰) نماذج من القواعد المنطقية بواقع (6) فقرات لكل نموذج. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، في الاختبار التحصيلي المباشر لصالح المجموعة التجريبية. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، في الاختبار التحصيلي المؤجل. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة، في اختبار التفكير المنطقي الرياضي لصالح المجموعة التجريبية . واستنادا إلى النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة، أوصت الباحثة بإجراء المزيد من الأبحاث المشابهة للدراسة الحالية في مختلف المراحل الدراسية ومع متغيرات أخرى .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
2
السليمية, زكية بنت سعيد بن مرهون.
جامعة السلطان قابوس
2019