وثيقة

أثر استخدام طريقة تمثيل الأدوار في تدريس وحدة السيرة النبوية على تحصيل الطلاب واتجاههم نحو مادة التربية الإسلامية.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2002
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to explore the effect of role - play in learning the unit about the Prophet's biography and students attitudes towards the subject of Islamic Studies for the second Preparatory students in the academic year 1422-1423 (A.H): 2001- 2002 (A.D). This is done through answering the following questions: 1- What is the effect of using the role-play method in teaching Islamic Education Course on 2nd preparatory studies achievement on the Prophet's biography unit? 2- What is the effect of using the role-play method in teaching the prophet's biography unit on 2nd preparatory student's attitude towards Islamic Education Course? The researcher has used the experimental method. A group of 2nd preparatory students has been chosen from Sultan bin Saif Basic Education School in Nizwa City. The experimental group consisted of 35 pupils, which is equivalent to the other 35 pupils of the controlling group. The experimental group has been trained to act the role of adults as the Prophets companions. This has been done after controlling the alternatives. The study has included two tools: the examination for the of the Prophet's biography unit and the measurement on the student's attitudes towards the Islamic studies. The researcher has prepared them and implemented them before the application of the experimental syllabus, in order to balance the Two groups in terms of their level and in order to compare the Two groups to identify the effect of the role - play on learning about the unit of the Prophet's biography and the effect of student's attitudes towards Islamic Studies. The experimental programme was implemented for 4 successive weeks for both the two groups. The Statistic analysis showed that there are differences between experimental group and the control group for the examination and measurement of attitudes towards Islamic studies whereas the result indicates 0,05 which shows the effect of role-play in improving learning and students attitudes. This emphasizes the importance of this approach in increasing students learning through the practical application of the theoretical lessons and through active participations in role-play. The role-play method has clearly attracted and motivated pupils towards Islamic Studies and helped in student's attitudes. This calls for the urgent necessity of using the most exciting and effective methods in teaching Islamic Studies.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر طريقة تمثيل الأدوار في التحصيل الوحدة السيرة النبوية والاتجاه نحو مادة التربية الإسلامية لدى طلاب الصف الثاني الإعدادي للعام الدراسي ۱۹۲۲-۱۹۲۲ ه/۲۰۰۱-۲۰۰۲م من خلال الإجابة على السؤالين الآتيين :
1- ما أثر استخدام طريقة تمثيل الأدوار في تدريس التربية الإسلامية على تحصيل طلاب الصف الثاني الإعدادي في وحدة السيرة النبوية؟ ۲- ما أثر استخدام طريقة تمثيل الأدوار في تدريس وحدة السيرة النبوية على اتجاه الطلاب نحو مادة التربية الإسلامية ؟
لقد استخدم الباحث في دراسته المنهج التجريبي ، حيث تم اختيار عينة من الصف الثاني الإعدادي من مدرسة سلطان بن سيف التعليم الأساسي بنين بمدينة نزوى ، بلغ عددها سبعين طالبا قسمت إلى مجموعتين ، تجريبية خمسة وثلاثون طالبا ومثلها ضابطة ، تم تدريب العينة التجريبية على ممارسة تمثيل الأدوار التي يقلدون فيها الكبار ويتقمصون فيها شخصيات بعض الصحابة - رضوان الله عليهم بعد ضبط المتغيرات ، واشتملت الدراسة على أداتين هما : الاختبار التحصيلي لوحدة السيرة النبوية ومقياس الاتجاه نحو مادة التربية الإسلامية وطبقتا قبل التجربة لمعرفة مدى التكافؤ بين المجموعتين التجريبية والضابطة وتحديد مستوى البداية لكل منهما، وبعدها للمقارنة بين المجموعتين لمعرفة أثر طريقة تمثيل الأدوار على تحصيل الطلاب في وحدة السيرة النبوية و تغيير الاتجاه نحو مادة التربية الإسلامية . وقد استمر تطبيق التجربة أربعة أسابيع متتالية للمجموعتين. وأظهرت النتائج بعد تحليلها إحصائيا وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (05 ) بين المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح التجريبية في الاختبار البعدي التحصيل ، كما أظهرت وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (5. و) بين متوسط درجات المجموعتين في مقياس الاتجاه في التربية الإسلامية لصالح التجريبية . مما يشير إلى الأثر الإيجابي لطريقة تمثيل الأدوار على التحصيل الدراسي والاتجاه لدى الطلاب .
وهذا يؤكد أهمية هذه الطريقة في رفع المستوى التحصيلي لدى الطلاب ، كما كان للطريقة دور واضح في جذب وتشويق الطلاب نحو المادة التعليمية ، مما ساعد على تغيير اتجاههم بشكل إيجابي نحوها ، وهذا يدعو إلى استخدام الطرق والأساليب التعليمية الفاعلة في تدريس مادة التربية الإسلامية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
2
1
بولعوالي, التجاني.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.إنسانية محمد، وجهة نظر مسيحية (هلال الحجري، محرر) مراجعات، مسقط، عمان، وزارة الشؤون الدينية والأوقاف، 20-21.
2021-11
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017