وثيقة

أثر حصص التعود على الثبات و الصدق البنائي لبعض اختبارات القدرة العضلية لدى ذوي الإعاقة الفكرية

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study was to examine the influence of familiarization on the reliability and construct validity of standing long jump and vertical jump in people with intellectual disability (ID). The Study included 18 students with mild to moderate levels of ID (age 2.7 + 14.1 years, Stature: 152.8 + 11.1 cm, weight: 51.1 – 17.4 kg, lower limb length: 90.1 + 14.9 cm). The examinees performed Standing long Jump (SLJ), Countermovement jump (CMJ) and free countermovement jump (FCMJ). Each Student performs 4 trials per test before and after six familiarization sessions. The results indicate no statistically significant differences between trials in FCMJ and SLJ test. As for the CMJ test, the obtained results showed that there were statistically significant differences between trial 1 and 2 and trial 2 and 3 before and after familiarization sessions, respectively. The Interclass correlation coefficient and coefficient of variation for all tests before and after familiarization sessions were higher than 0.9 and greater than 5%, respectively. The coefficient of variation was significantly reduced after familiarization ranging from 13% to 11% in CMJ test, 16.9% to 8.9% in FCMJ test, and 20.2% to 9.45% in SLJ test. Bland and Altman plots showed that the limits of agreement were 3.6 cm for the CMJ test, 3.4 cm for the FCMJ test and 1.12 cm for the SLJ test. The random error values between the 3rd and 4th trial was 1.11 cm in CMJ, 1.09 cm in FCMJ, and 1.12 cm in SLJ. The results also indicate that there were no statistically significant differences in the results of all tests between males and females. However, there were statistically significant differences between mild and moderate disability in FCMJ. We conclude from the results of this study that all jump tests appear to demonstrate good reliability and can be used for people with intellectual disabilities. As it is considered more sensitive, FCMJ is preferred for people with intellectual disabilities than CMJ and SLJ.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من أثر حصص التعود على الثبات والصدق البنائي لنتائج اختبارات الوثب العمودي والوثب الأفقي لدى ذوي الإعاقة الفكرية. شارك في هذه الدراسة 18 طالب وطالبة من ذوي الإعاقة الفكرية المتوسطة والبسيطة (العمر 14. 1 + 2. 7 سنة، الطول:152. 8 +11. 1 سم، الوزن: 51. 1 + 17. 4 كجم، طول الأطراف السفلي: 90. 1 + 14. 9 سم). قام كل المشاركين باختبار الوثب الأفقي (لSL)، وإختبار الوثب المسبوق بتمهيد (CMJ) والوثب المسبوق بتمهيد باستخدام الأيدي (FCMJ). كل طالب يؤدي 4 محاولات لكل اختبار قبل وبعد أداء 6 حصص تعود على الاختبارات. أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المحاولات فيما يخص اختبارات FCMJ ولاه. أما بالنسبة لاختبار CMJ فلقد سجلت فروق ذات دلالة إحصائية بين المحاولات 1 و2 والمحاولات 2 و3 قبل وبعد حصص التعود على التوالي. كما أظهرت النتائج أن معامل الثبات ومعامل التباين لكافة الاختبارات قبل وبعد حصص التعود كانت أعلى من 0. 9 وأكبر من 5% على التوالي. وقد سجلت معامل التباين انخفاضا كبيرا بعد حصص التعود اذ مرت من 13% إلى 11% في اختبار (CMJ)، ومن 16. 9 % إلى 8. 9 % في اختبار (FCMJ)، ومن 20
. 2 % إلى 9. 45% في اختبار (SLJ). كما أوضحت نتائج مخططات بلاند وإلتمان أن حدود التوافق كانت 3. 6 سم لاختبار CMJ، 3. 4سم لاختبار FCM و12. اسم لاختبار. لSL أما قيم الخطأ العشوائي للمحاولات 3 - 4 فكانت 11.اسم في اختبار (CMJ)، 1. 09 سم في اختبار (FCMJ) و 1. 12 سم في اختبار الSL). أظهرت النتائج أيضا أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في نتائج الاختبارات بين الذكور والإناث. غير أنه توجد فروق دالة إحصائيا بين الطلاب ذوي الإعاقة البسيطة والطلاب ذوي الإعاقة المتوسطة في اختبار FCMJ. نستخلص من نتائج هذه الدراسة أن جميع اختبارات الوثب المستخدمة في هذه الدراسة ثابتة ويمكن استخدامها لدى ذوي الإعاقة الفكرية. يحبذ استخدام اختبار (FCMJ) لذوي الإعاقة الفكرية نظرا لأنه أكثر حساسية من اختبارات CMJ ولSL.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
1
أمبوسعيدي, أحمد بن سالم بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس
2018