وثيقة

‫اتجاهات الأطباء العاملين في المستشفى السلطاني نحو غرق المعلومات

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the reality of the information overload among Royal Hospital physicians in the Sultanate of Oman during 2012. It also aimed to identify the factors that cause information overload from their point of view and the methods according to which they deal with this phenomenon and the best ways to address it. The study relied on the descriptive approach, and used the questionnaire as a tool to collect the data from the study population, which consisted of 339 physicians from the Royal Hospital representing different disciplines. The response rate reached (38.93%). The reliability of the questionnaire was tested by a group of referees from Department of Information Studies at the College of Arts and Social Sciences and Psychology Department from College of Education where the internal consistency coefficient (Alpha Cronbach's) was calculated through the use of Split-half of the overall scale, which was (0.751). The results showed that there was a clear effect of the information overload phenomenon on most of the subjects of the study and it represented a problem for them. The study indicated that they were suffering from this phenomenon inside and outside work. The study also revealed the most important factors that caused this phenomenon, which included the lack of knowledge about search strategies due to the increasing number of information channels. These physicians deal with this phenomenon by discarding unnecessary information, and ignoring some important information . The study identified the most important ways which the participants see appropriate to address this phenomenon, such as the educating of each individual with regard to the required skills to search for information and use it effectively (information literacy). The statistical tests indicated that there was no statistically significant correlation at the level of significance less than 0.05 between the skill of information literacy and the information overload because the value of significance was 0.990, as well as the presence of statistically significant differences at the level less than 0.01 between the averages of the age group 20-39 variable regarding their attitudes towards the information overload phenomenon. Regarding the rest of the variables such as specialty, department and years of experience, it was found that there were no statistically significant differences with regard to the respondents attitudes towards information overload. In the light of these findings, the study presented a number of recommendations, the most important ones were the organizing of training courses for the benefit of the physicians working in the Royal Hospital in order to develop their level of information literacy and equip them with the information searching and assessing skills. Additionally, it recommended the preparing of a guide to the websites related to medical disciplines of interest to the Royal Hospital physicians and adding the link of this guide to either the hospital website or to the medical library website. The study also some suggestions such as the conducting of a study about reality of the information overload among the faculty at Sultan Qaboos University as it is the largest university in the Sultanate and a national study about information overload among physicians working in all the referral hospitals in the Sultanate.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى واقع غرق المعلومات لدى أطباء المستشفى السلطاني في سلطنة عمان خلال عام 2012. كما هدفت إلى التعرف إلى العوامل المسببة لغرق المعلومات من وجهة نظرهم والطرق التي يتعاملون بها مع هذه الظاهرة والأساليب التي يرونها مناسبة لذلك.
اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة الذي تألف من أطباء المستشفى السلطاني البالغ عددهم (339 طبيبة)، و الذين يمثلون مختلف التخصصات بالمستشفى، وقد بلغت نسبة الاستجابة (% 93. 38) من إجمالي مجتمع الدراسة.
تم اختبار صدق الاستبانة من خلال عرضها على مجموعة من الخبراء من قسم دراسات المعلومات في كلية الآداب والعلوم الاجتماعية وقسم علم النفس في كلية التربية . كما تم حساب معامل الاتساق الداخلي ألفا كرونباخ وذلك عن طريق استخدام التجزئة النصفية للدرجة الكلية للمقياس والذي بلغ ( 751. 0).
أوضحت النتائج وجود تأثير واضح لظاهرة غرق المعلومات على معظم أفراد مجتمع الدراسة وأنها تمثل مشكله لديهم. وأشارت إلى أنهم يعانون من هذه الظاهرة أثناء العمل وخارجه. كما كشفت الدراسة أن أهم العوامل التي سببت هذه الظاهرة لديهم هي عدم معرفتهم باستراتيجيات البحث بسبب زيادة عدد قنوات المعلومات. وأن الطريقة التي يتعامل بها هؤلاء الأطباء مع هذه الظاهرة هي التخلص من المعلومات غير الضرورية متجاهلين بعض المعلومات المهمة أثناء ذلك. وأوضحت الدراسة الأساليب التي يراها هؤلاء الأطباء مناسبة للتعامل مع هذه الظاهرة وكان من أهمها تعليم كل فرد المهارات اللازمة للبحث عن المعلومات واستخدامها بفاعلية (الوعي المعلوماتي).
وأشارت نتيجة الاختبارات الإحصائية إلى عدم وجود ارتباط بین مهارة الوعي المعلوماتي وغرق المعلومات ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من 0.05 لأن قيمة الدلالة بلغت درجة ( 990 .0)، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة أقل من 01. 0 بين متوسطات متغير الفئة العمرية 20-39 فيما يتعلق باتجاهاتهم نحو ظاهرة غرق المعلومات. أما بالنسبة لبقية المتغيرات مثل التخصص والقسم وسنوات الخبرة فلم تظهر فروق دالة إحصائيا بخصوص اتجاهات المبحوثين نحو الظاهرة المذكورة.
في ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى عدة توصيات، أهمها تنظيم دورات تدريبية لفائدة الأطباء العاملين في المستشفى السلطاني بهدف تنمية مستوى الوعي المعلوماتي لديهم وإكسابهم مهارات البحث عن المعلومات وتقييمها. وأوصت أيضا بإعداد دليل المواقع الطبية ذات العلاقة بالتخصصات التي تهم أطباء المستشفى السلطاني ووضع رابط له على موقع المستشفى أو على موقع المكتبة الطبية. كما قدمت الدراسة العديد من المقترحات من أهمها إعداد دراسة حول واقع غرق المعلومات لدى الهيئة التدريسية في جامعة السلطان قابوس باعتبارها أكبر جامعة في السلطنة، وكذلك إعداد دراسة وطنية حول غرق المعلومات تشمل مجتمع الأطباء العاملين في كافة المستشفيات المرجعية في السلطنة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫العزري،, حمد بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
الحجرية, هند بنت علي بن حمدان.
جامعة السلطان قابوس
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫البوسعيدية،, هدى بنت خلفان بن راشد.‬
جامعة السلطان قابوس
2014