وثيقة
بناء اختبار تشخيصي مرجع إلى محك في عملية جمع الاعداد الطبيعية و طرحها و تحديد درجات القطع لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي في سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aimed to develop a criterion-referenced test to determine whether the fifth grade students in the Basic Education in Oman master both Addition and Subtraction of natural numbers, and to obtain the appropriate cut-off scores for mastery decisions of the students. Moreover, the study aimed to investigate the psychometric properties of the mastery decisions based on the test scores. The development of the test went through several stages: the test content was specified and was analyzed into behavioral measurable objectives, the items were written and judged for descriptive validity. To determine the initial psychometric properties of the test, it was administered to two random pilot samples, each consisted of 101 students from grades (2, 3, 4, 5). Then, the reliability and the domain selection validity were verified. To determine the cut-off scores for the Addition and Subtraction for fifth grade students, the test was administered to stratified sample of 1877 students from grades (2, 3, 4, 5) from regions of Batinah South, Al Dakhiliya and Muscat. The cut-off scores were determined by using the Contrasting Groups Method. The highest 50% students of grade five were assumed to be a mastery group and the whole students of each grade of (2, 3,4) were assumed to be non mastery groups. Three cut-off scores were obtained for the subtest scores: total Addition score, Horizontal Addition score, Vertical Addition score, score of each objectives of the sixteen behavioral objectives of Addition, total Subtraction score, Horizontal Subtraction score, Vertical Subtraction score, and score of each objectives of the sixteen behavioral objectives of Subtraction. The cut-off scores for the Addition were bigger than the common mastery level and bigger than the cut-off scores for the Subtraction, The psychometric properties of the mastery classification decisions of grade five students were determined and the results showed that the test of Addition and Subtraction had both functional validity and high reliability.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى بناء اختبار تشخيصي يقيس مدى إتقان تلاميذ الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان لعمليتي جمع وطرح الأعداد الطبيعية، وتحديد درجات القطع المناسبة التصنيف التلاميذ حسب إتقانهم لعمليتي الجمع والطرح. كذلك سعت الدراسة إلى الكشف عن الخصائص السيكومترية لقرارات تصنيف إتقان التلاميذ. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة، تم بناء اختبار تشخيصي لعمليتي جمع وطرح الأعداد الطبيعية من خلال عدد من الخطوات، منها تحديد النطاق السلوكي، وحصر وتحكيم الأهداف السلوكية، وبناء مفردات الاختبار ومن ثم تحكيمها والتحقق من صدقها الوصفي. ولإيجاد الخصائص السيكومترية الأولية للاختبار تم تطبيقه على عينة استطلاعية تتكون من ۱۰۱ تلميذ لاختبار عملية الجمع و ۱۰۱ تلميذ لاختبار عملية الطرح من الصفوف الثاني إلى الخامس الأساسي، ولقد تم التحقق من ثبات الاختبار وصدق نطاقه السلوكي وتم تحديد درجات القطع باستخدام طريقة المجموعات المتقابلة لتصنيف إتقان تلاميذ الصف الخامس الأساسي لعمليتي الجمع والطرح، حيث تم تطبيق الاختبار التشخيصي على عينة عنقودية مؤلفة من ۱۸۷۷ تلميذ وتلميذة بمناطق الباطنة جنوب ومحافظة مسقط والمنطقة الداخلية موزعين على اختبار عملية الجمع واختبار عملية الطرح، ولقد تم اعتبار أعلى 50% من تلاميذ الصف الخامس الأساسي هم المجموعة متقنة، واعتبار جميع تلاميذ كل من الصفوف الثاني إلى الرابع الأساسي هم المجموعات غير متقنة. وقد تم استخراج ثلاث درجات قطع على مستوى الدرجات الفرعية للاختبار والمتمثلة في الدرجة الكلية لعملية الجمع والجمع الأفقي والجمع الرأسي وعلى مستوى كل هدف من الأهداف السلوكية الستة عشرة لعملية الجمع، والدرجة الكلية لعملية الطرح، وعملية الطرح الأفقي والطرح الرأسي وعلى مستوى كل هدف من الأهداف السلوكية الستة عشرة لعملية الطرح، أظهرت النتائج أن درجات القطع لعملية الجمع أكبر من درجات القطع الشائعة وأكبر من درجات القطع لعملية الطرح. وكما تم التحقق من الخصائص السيكومترية لقرارات تصنيف تلاميذ الصف الخامس إلى متقنين وغير متقنين، وقد جاءت النتائج تشير إلى أن الاختبار التشخيصي لعمليتي الجمع والطرح يتمتع بصدق وظيفي وثبات مرتفع.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية