وثيقة

بناء مقياس جودة الحياة للمعلّمين العمانيين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This study aimed to develop a scale to measure quality of life of omani teachers. It aimed to find out its psychometric parameters in terms of validity, reliability, and norms. The sample of the study consisted of (760) Teachers of North Batinah, Sultanate of Oman. The scale was applied during the second semester of the academic year 2011/2012 . The validity of the scale has been verified in three ways ,i.e., face validity. The validity of the scale was computed by an exploratory factor analysis. Results showed that the scale consisted of four main factors: Physical health, Mental life, Social life and Professional life. The convergent validity of the scale has been verified as SDO-1 correlated significantly with a measure of job satisfaction. The divergent validity of the scale has also been verified by correlating SDO-1 with a Burnout Scale, yielding a strong negative correlation with quality of life scale. The reliability has been verified through assessing the internal consistency. Alpha of the four sub-scales ranged between (0,83) and (0,74) and with a (0,88) for the total score. Because there were no significant differences in the scale averages of males and females, the norms were derived for both males and females combined. The results were discussed in light of the theoretical framework and previous studies and recommendations were proposed for the field of education.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى بناء مقياس لجودة حياة المعلمين العمانيين ويتمتع بمؤشرات سيكومترية جيدة، وتكونت عينة الدراسة من (۷۹۰) معلم ومعلمة من معلمي محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، وتم تطبيق المقياس خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي ۲۰۱۲ / ۲۰۱۱ م. وتم التحقق من صدق المقياس بثلاث طرق وهي: الصدق الظاهري، والصدق العاملي عن طريق التحليل العاملي الاستكشافي الذي أظهرت نتائجه أن المقياس يتكون من أربعة عوامل رئيسة هي: الصحة الجسمية، الحياة النفسية، الحياة الاجتماعية، الحياة المهنية، وصدق البناء المتمثل في الصدق التقاربي للمقياس باختبار مدى ارتباطه مع مقياس الرضى الوظيفي للمعلمين، وأظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة بين المقياسين، والصدق التمايزي باختبار مدى ارتباط المقياس مع مقياس الاحتراق النفسي للمعلمين ودلت النتائج على وجود علاقة سلبية دالة قوية بين المقياسين. أما الثبات فقد تم التحقق منه بطريقة الاتساق الداخلي بحساب معامل ألفا لكرونباخ الذي تراوحت قيمته لأبعاد المقياس بين (۰٫۷۶) و (۰٫۸۳)، وبلغت قيمته للمقياس ككل (۰٫۸۸). ونتيجة لعدم وجود فروق دالة إحصائية بين المعلمين والمعلمات في مستوى جودة الحياة فقد تم اشتقاق المعايير للنوعين الاجتماعيين معا باستخدام الرتب المئينية. وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تضمنت الدراسة بعض التوصيات والمقترحات المهمة للميدان التربوي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الراشدية, خالصة بنت علي بن حمد.
جامعة السلطان قابوس
2010