وثيقة
تقويم الأداء التدريسي لمعلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب المعلمين العمانيين الجدد في محافظة شمال الباطنة.
المعرف
العجمية, فاطمة بنت درويش (2021). تقويم الأداء التدريسي لمعلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب المعلمين العمانيين الجدد في محافظة شمال الباطنة. (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
Evaluation of the teaching performance of the first field teachers who joined the training program for new Omani teachers in North Al Batinah Governorate in Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to find out the educational performance of the first field teachers who joined the training program for new Omani teachers in North Al Batinah Governorate in Sultanate of Oman, and to find out if there are statistically significant differences due to the variables of the workplace (city, village) and the evaluator (supervisor, first teacher). To answer these questions, an observation form consisting of (49) questions distributed among (6) main parts was designed. After ascertaining the indications of their validity and stability, the appropriate study sample for the study community was determined. The study sample consisted of (140) teachers. It was determined throughout choosing (45) first files teachers who attended the new Omani teacher training program from North Al Batinah Governorate, which means 32% of the original community of the study. The study reached a set of results, the most prominent was that the teaching performance of first-field teachers who joined the training program for new Omani teachers in North Al-Batinah Governorate was between very high and high. the part of preparing the objectives of the lesson was at the highest level with an arithmetic average (4.24), followed by the part of human relations with students, then the part of activating the lesson, then methods of presenting the lesson, followed by class control and management. Finally, the part of evaluating students 'understanding of the class with an average of (3.72). Also, the results showed that there were no statistically significant differences at the significance level of α ≤ 0.05 in the level of performance of the first field teachers who joined the training program for new Omanis in North Al Batinah Governorate due to the workplace variable. The study recommended to prepare a comprehensive guide book, which includes the program's goals, its importance, its current and future results, in addition to professional development methods that teacher may use.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة لمعرفة مستوى الأداء التدريسي لمعلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب المعلمين العمانيين الجدد في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان، ومعرفة إذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير مقر العمل (مدينة، قرية)، وللإجابة عن هذه الأسئلة صممت بطاقة ملاحظة مكونة من (49) فقرة موزعة على (6) محاور رئيسة، وبعد التأكد من دلالات صدقها وثباتها تم تحديد عينة الدراسة الملائمة لمجتمع الدراسة المكون من (140) معلمة وذلك باختيار (45) معلمة من معلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب المعلمين العمانيين الجدد من محافظة شمال الباطنة، أي ما نسبته (32%) من المجتمع الأصلي للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها أن مستوى الأداء التدريسي لمعلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب المعلمين العمانيين الجدد في محافظة شمال الباطنة كانت بين المرتفعة جدًا والمرتفعة، حيث حصل محور إعداد أهداف الدرس على أعلى مستوى بمتوسط حسابي (4.24) يليه محور العلاقات الإنسانية مع الطلبة، ثم محور تفعيل الدرس، ثم طرق وأساليب تقديم الدرس، يليه ضبط وإدارة الصف، وفي المرتبة الأخيرة جاء محور تقويم فهم الطلبة للحصة بمتوسط حسابي بلغ (3.72). وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة α ≤ 0.05)) في مستوى أداء معلمات المجال الأول الملتحقات ببرنامج تدريب العُمانيين الجدد بمحافظة شمال الباطنة تعزى لمتغير مقر العمل، وأوصت الدراسة بإعداد دليل شامل لتدريب المعلمات يتضمن التعريف بأهداف البرنامج وأهميته ونتائجه الحالية والمستقبلية، وأساليب التنمية المهنية التي يمكن للمعلم استخدامها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية