وثيقة

‫بناء مقياس لصعوبات التعلم الكتابية في اللغة الإنجليزية لطلبة جامعة السلطان قابوس‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2006
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the main learning difficulties in English writing faced by Sultan Qaboos University students in the Language Center. It also aimed at constructing a valid scale on the learning difficulties in English writing of Sultan Qaboos University students. The study sample consisted of (240 students, divided in 170 male and 70 female) from all different levels in the language center They represented (30.6%) of the whole population. The study resulted in identifying the main learning difficulties in English writing as perceived by Sultan Qaboos University students. They were classified into three components which reflected the English writing difficulties in general as students experienced during their daily courses. The first component showed the cognitive component which reflected the ability to write logical, coherent and sequenced written products. The linguistic component was the second component which referred to the use of serviceable semantic and syntactic structure. The third part was the stylistic component which referred to the use of acceptable fusions or rules established to write legibly and accurately. In addition to that, it was concluded that the new scale on the the learning difficulties in English writing of Sultan Qaboos University students was found to show high reliability and validity values. Factor analyses deducted three factors which justified (35.34%) of the whole variance. The internal reliability of the developed scale was between (0.7978 -0.8489) for every factor in the scale and (0.909) for the whole scale according to Coronbach's Alpha.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد صعوبات التعلم الكتابية في اللغة الإنجليزية كما يراها طلبة جامعة السلطان قابوس، الدارسون بمركز اللغات، وبناء مقيل لقياس الملك الصعوبات لدى طلبة جامعة السلطان قابوس يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة، تكونت عينة الدراسة من (240) طالبا وطالبة موزعة بواقع (170) طالبة و 70 طالبة من مختلف المستويات اللغوية السنة لدى مركز اللغات، يشكلون نسبة (30.6%) من مجتمع الدراسة، وقد نتج عن الدراسة تحديد أهم صعوبات التعلم الكتابية كما يراها طلبة جامعة السلطان قابوس، حيث تكونت من ثلاث مكونات ملت في مجملها أهم مكونات صعوبات التعلم الكتابية التي بلمسها الطلاب أثناء دراستهم بمركز اللغات بالجامعة، اشتمل المكون الأول على المكون الإدراكي، والذي بمل القدرة على الكتابة بطريقة منطقية وسلسة ومتابعة، وجاء المكون الثاني ليحدد أهم الصعوبات اللغوية التي قد تحول دون الكتابة الصحيحة، والمكون الثالث لصعوبات التعلم الكتابية هو المكون الأسلوبي، الذي يتعلق باستعمال الأساليب المقبولة أو القواعد الموضوعة الكتابة ملطفة ويحرقة، أما فيما يتعلق بالخصائص السيكومترية لمقياس صعوبات التعلم الكتابية، فقد تحققت للمقياس دلالات صدق وثبات جيدة، وتم التحقق من صدق البناء للمقياس باستخدام الصدر العاملي، والذي نتج عنه ثلاث عوامل فسرت (35.34%) من التباين الكلية وجابت معاملات الثبات بطريقة الفا كرونباخ مرتفعة حيث تراوحت بين (0.7978 -0.8489) لكل بد (عامل) من أبعاد المقياس، بينما بلغت قيمة ثبات المقياس الكلي (0.909)، ولتسهيل عملية مقارنة الدرجات الخام وتفسيرها، أعتمد الباحث الدرجة الثانية T score كمعيار.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
القطيطية, آسيا بنت خميس بن مبارك.
جامعة السلطان قابوس.
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
غالية بنت عبدالله بن حمد, المشايخية
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
القصابي،, حمد بن سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫اللواتي،, محمد بن حسن بن داود.‬
جامعة السلطان قابوس
2007