وثيقة

‫إدراكات معلمي صعوبات التعلم لأهمية السبورة الذكية و مدى استخدامها و معوقات تفعيلها في مدارس الحكومة بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims at investigating the Omani learning disabilities teachers' perceptions of the usage of smart board in the Omani classrooms. It also aims at finding out the difficulties that might face these teachers, if any, from such a usage. The study sample consisted of 498 male and female teachers in cycle one and cycle two schools. This sample of the study represented 42% of the total number of teachers of learning disabilities in the academic year 2016/2017. A questionnaire was employed, to find out such data, that consisted of three main themes including; the teachers' perceptions of the importance of smart whiteboard, its classroom implementation and the obstacles that may face teachers in the implementation process. The study findings revealed a high degree of agreement on the importance of smart board among the teachers, whereas, in the second and third research questions, the results revealed an average level of the importance of the smart board. However, the fourth question showed a statistically significant difference among the study variables. Also, teachers' experience did not have an effect on the three study questions. Yet teachers' specialization showed only a significant statistical difference at the third theme, which is the obstacle of using the smart whiteboard. There was a statistically significant effect of the specialization in the third theme, the obstacles of using the smart board, while the school level had a significant effect in the first and second themes of the questionnaire. The fifth question was an open answer question in which teachers were asked to provide their suggestions and opinions on how to overcome the obstacles of using smart board in their schools.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة إدراكات معلمي صعوبات التعلم لأهمية السبورة الذكية ومدی استخدامها ومعوقات تفعيلها في المدارس الحكومية بسلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من (498) معلما ومعلمة من معلمي برنامج صعوبات التعلم في الحلقتين الأولى والثانية بما نسبته 42% من عدد مجتمع الدراسة للعام الدراسي ( 2016 / 2017 )، وقد تكونت أداة الدراسة من استبانة مكونة من (52) عبارة موزعة على ثلاثة محاور هي (إدراكات المعلمين الأهمية السبورة الذكية، ومدى استخدامها، ومعوقات تفعيلها) يقابلها سلم تقديري مكون من (5) درجات. وأظهرت نتائج السؤال الأول أن إدراكات معلمي صعوبات التعلم الأهمية السبورة الذكية جاءت مرتفعة على المحور الأول ككل، أما نتائج السؤال الثاني عن مدى الاستخدام، والسؤال الثالث عن المعوقات فقد جاءت متوسطة في المحورين ككل، بينما أظهرت نتائج السؤال الرابع عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية المتغيرات الدراسة، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الخبرة على كل محاور أداة الدراسة الثلاثة، وسجل متغير التخصص وجود فروق ذات دلالة إحصائية للمحور الثالث من الأداة فقط وهو محور معوقات السبورة الذكية، أما متغير المرحلة التدريسية فأشارت نتيجته لوجود فروق ذات دلالة إحصائية تشمل المحور الأول والثاني من أداة الدراسة. أخيرا قدم السؤال الخامس، وهو سؤال مفتوح مجموعة حلول مقترحة لمعوقات السبورة الذكية من قبل معلمي صعوبات التعلم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
القطيطية, آسيا بنت خميس بن مبارك.
جامعة السلطان قابوس.
2020