وثيقة

برامج علاجية مقترحة وفق نظرية الذكاءات المتعددة لصعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الصف السادس الأساسي : دراسة حالة.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at diagnosing and Remedial learning Disabilities in addition and subtraction Operations. The study utilizes designed Programs that are aligned with the multiple intelligences theory. The Sample of the study was consisted of 5 students with learning Disabilities in Mathematics at Faidh Al Maarifah School(5-10), students were in the 6th grade (Case Study). The researcher used a single group design with pre and post- test, which is a semi-experimental design, to diagnose learning Disabilities, diagnostic test was used to identify the type of errors and difficulties that each student is suffering from with respect to performing addition and subtraction operations. The multiple intelligence tests also identify the type of intelligences for each student. Statistical analysis was used to analyze each student's responses to the diagnostic test questions and the personal interviews to identify their learning Disabilities. The researcher calculated the improvement percentages after the program was implemented. The results showed 95.6- 100% improve proves the effectiveness of the remedial program to address most of the learning Disabilities, with respect to performing addition and subtraction operations within numbers (999). This study ended with a number of recommendations and stressed on the need to build strategic remedial planes that take into account types of intelligences that students have and use the ideas of multiple intelligences theory.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تشخيص وعلاج صعوبات التعلم في إجراء عمليتي الجمع والطرح باستخدام برامج علاجية قائمة على نظرية الذكاءات المتعددة. وقد تكونت عينة الدراسة من (5) تلميذات من تلميذات صعوبات تعلم الرياضيات بالصف السادس الأساسي بمدرسة فيض المعرفة للتعليم الأساسي بنات (۰-۱۰) (دراسة حالة).
واستخدمت الباحثة تصميم المجموعة الواحدة مع اختبار قبلي وبعدي وهو من التصميمات الشبه تجريبية في تطبيق الاختبارات التشخيصية، ودراسة الحالة في التعرف على الصعوبات التي تعاني منها كل تلميذة من تلميذات أفراد العينة في إجراء عمليتي الجمع والطرح ونوع ما يمتلكنه من الذكاءات المتعددة.
وللمعالجة الاحصائية قامت الباحثة بتحليل اجابات كل تلميذة على الاختبارات التشخيصية وأسئلة المقابلات الفردية لتحديد الصعوبات، كما قامت بحساب النسب المئوية للتحسن الذي طرأ بعد تطبيق البرامج العلاجية، وقد أظهرت النتائج تحسن يتراوح مابين ۹۵ , 6 % إلى ۱۰۰% وهي نسبة عالية تدل على قدرة البرامج العلاجية على علاج معظم صعوبات تعلم التلميذات لإجراء عمليتي الجمع والطرح للأعداد ضمن (۹۹۹)، وقد أوصت الدراسة ببعض التوصيات منها ضرورة بناء استراتيجيات علاجية قائمة على استغلال جوانب القوة في الذكاءات المختلفة للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم وفق نظرية الذكاءات المتعددة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
القطيطية, آسيا بنت خميس بن مبارك.
جامعة السلطان قابوس.
2020
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
غالية بنت عبدالله بن حمد, المشايخية
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
القصابي،, حمد بن سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
1
‫اللواتي،, محمد بن حسن بن داود.‬
جامعة السلطان قابوس
2007