وثيقة

Comparing science and engineering students using the force concept inventory in introductory physics courses.

المعرف
DOI:10.24200/squjs.vol26iss1pp67-75
المصدر
Sultan Qaboos University Journal for Scientific. v. 26, no. 1, p. 67-75.
مؤلف
المساهمون
عناوين أخرى
مقارنة بين طلاب كلية العلوم وكلية الهندسة في استخدام المفهوم المكتسب عن القوة في المواد التمهيدية للفيزياء.
الدولة
Oman
مكان النشر
Muscat.
الناشر
College of Science, Sultan Qaboos University.
ميلادي
2021-01-24
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This work is intended to analyze and compare the performance of two groups of students on the understanding of force and motion concepts using the Force Concept Inventory (FCI). The FCI test serves questions on basic Newtonian concepts where the answers inclyde the correct response and commonly misconceived alternatives. The FCI test was implemented twice as pre and post-tests for two introductory calculus-based physics courses offered at the Sultan Qaboos University (SQU) in Oman for students mainly from the Colleges of Sciences, Education and Agriculture and the students from the College of Enginerring in the Spring 2017 and Spring 2018 semesters. These courses cover the traditional first-year level kinematics and dynamics in translational and rotational motions based on the same syllabus and the same textbook. Hake's normalized gain, defined as the change in class averages divided by the maximum possible increase, was used to compare the students'performances. The normalized gains for both groups of students were in the low gain category. Female students in both courses performed better on the FCI in general, but the difference was only statistically significant in the course offered to Science students.
ISSN
2414-536X
الملخص العربي
يهدف هذا العمل إلى تحليل ومقارنة أداء مجموعتين من الطلاب في فهم مفاهيم القوة والحركة باستخدام جرد مفهوم القوة (FCI). يقدم اختبار FCI أسئلة حول المفاهيم النيوتونية الأساسية حيث تتضمن الإجابات الاستجابة الصحيحة والبدائل الخاطئة بشكل شائع. تم تنفيذ اختبار FCI مرتين كاختبارين قبلي وبعدي لدورتين تمهيديتين في الفيزياء تعتمدان على حساب التفاضل والتكامل والمقدمتين في جامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان للطلاب بشكل رئيسي من كليات العلوم والتربية والزراعة وطلاب كلية الهندسة. الهندسة في فصلي ربيع 2017 وربيع 2018. تغطي هذه الدورات الحركية والديناميكيات التقليدية لمستوى السنة الأولى في الحركات الانتقالية والدورانية بناءً على نفس المنهج ونفس الكتاب المدرسي. تم استخدام مكاسب هيك الطبيعية، والتي تم تعريفها على أنها التغير في متوسطات الفصل مقسومًا على أقصى زيادة ممكنة، لمقارنة أداء الطلاب. وكانت المكاسب الطبيعية لكلا المجموعتين من الطلاب في فئة الكسب المنخفض. كان أداء الطالبات في كلا الدورتين أفضل في FCI بشكل عام، ولكن الفرق كان ذو دلالة إحصائية فقط في المقرر المقدم لطلاب العلوم.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
Malkawi, Amal R.
Birlesik Dunya Yenilik Arastirma ve Yayıncilik Merkezi.
2020-10-01
مقالات الدوريات
0
0
Abdulkarim, Ra'ed.
Elsevier.
2013-09