Document

Comparing science and engineering students using the force concept inventory in introductory physics courses.

Identifier
DOI:10.24200/squjs.vol26iss1pp67-75
Source
Sultan Qaboos University Journal for Scientific. v. 26, no. 1, p. 67-75.
Author
Contributors
Other titles
مقارنة بين طلاب كلية العلوم وكلية الهندسة في استخدام المفهوم المكتسب عن القوة في المواد التمهيدية للفيزياء.
Country
Oman
City
Muscat.
Publisher
College of Science, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2021-01-24
Language
English
English abstract
This work is intended to analyze and compare the performance of two groups of students on the understanding of force and motion concepts using the Force Concept Inventory (FCI). The FCI test serves questions on basic Newtonian concepts where the answers inclyde the correct response and commonly misconceived alternatives. The FCI test was implemented twice as pre and post-tests for two introductory calculus-based physics courses offered at the Sultan Qaboos University (SQU) in Oman for students mainly from the Colleges of Sciences, Education and Agriculture and the students from the College of Enginerring in the Spring 2017 and Spring 2018 semesters. These courses cover the traditional first-year level kinematics and dynamics in translational and rotational motions based on the same syllabus and the same textbook. Hake's normalized gain, defined as the change in class averages divided by the maximum possible increase, was used to compare the students'performances. The normalized gains for both groups of students were in the low gain category. Female students in both courses performed better on the FCI in general, but the difference was only statistically significant in the course offered to Science students.
ISSN
2414-536X
Arabic abstract
يهدف هذا العمل إلى تحليل ومقارنة أداء مجموعتين من الطلاب في فهم مفاهيم القوة والحركة باستخدام جرد مفهوم القوة (FCI). يقدم اختبار FCI أسئلة حول المفاهيم النيوتونية الأساسية حيث تتضمن الإجابات الاستجابة الصحيحة والبدائل الخاطئة بشكل شائع. تم تنفيذ اختبار FCI مرتين كاختبارين قبلي وبعدي لدورتين تمهيديتين في الفيزياء تعتمدان على حساب التفاضل والتكامل والمقدمتين في جامعة السلطان قابوس في سلطنة عمان للطلاب بشكل رئيسي من كليات العلوم والتربية والزراعة وطلاب كلية الهندسة. الهندسة في فصلي ربيع 2017 وربيع 2018. تغطي هذه الدورات الحركية والديناميكيات التقليدية لمستوى السنة الأولى في الحركات الانتقالية والدورانية بناءً على نفس المنهج ونفس الكتاب المدرسي. تم استخدام مكاسب هيك الطبيعية، والتي تم تعريفها على أنها التغير في متوسطات الفصل مقسومًا على أقصى زيادة ممكنة، لمقارنة أداء الطلاب. وكانت المكاسب الطبيعية لكلا المجموعتين من الطلاب في فئة الكسب المنخفض. كان أداء الطالبات في كلا الدورتين أفضل في FCI بشكل عام، ولكن الفرق كان ذو دلالة إحصائية فقط في المقرر المقدم لطلاب العلوم.
Category
Journal articles

Same Subject