وثيقة

درجة استخدام معلمات المجال الأول لمهارات طرح الأسئلة الصفية من وجهة نظر مشرفيهن في محافظة مسقط.

المعرف
العريمية, تركية بنت محمد (2021). درجة استخدام معلمات المجال الأول لمهارات طرح الأسئلة الصفية من وجهة نظر مشرفيهن في محافظة مسقط (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
عناوين أخرى
The degree of the first domain female teachers practice of the skills of asking classroom questions
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to determine the degree to which Arabic teachers use class question-asking skills and students' answering skills. The researcher used descriptive research, where it was applied to a sample of the first teachers of Arabic (20) and supervisors of the Arabic language (14) in Muscat governorate, and the sample of the study consisted of (34) supervisors and first teacher. The study found a set of results: In the skill of asking class questions, the phrases (1, 2, and 3) came in the foreground with the highest average calculation and standard deviation. "The teacher uses objective questions along with the essay questions, and the teacher asks specific questions," she said. The phrases (4, 5, 6, 7, 8, and 9.10) came with a response score (medium). "The teacher asks questions that are not complex," "the teacher asks questions that can be observed and measured," "the teacher asks her questions clearly and accurately," "The teacher asks questions for review at the beginning of each lesson," "The teacher offers equal opportunities for all students to answer," "The teacher writes some questions that she asked on the blackboard to clarify," and "The teacher asks questions at all levels." The term (11) came with a mathematical average (low). It stipulated, "The parameter balance sits between the questions of convergence, divergence, orthotics and contemplation. "In the skill of receiving and following up students' answers: the phrase "teacher reinforces the students during the answer to push them to continue participating", and with a (very large) degree of response, the phrase "keeps the teacher's attention tight to the responding student", and the phrases (3, 4, 5, 6, 7) received a response score (medium). It states, "The teacher employs non-verbal communication; to encourage students to answer and participate, "give the teacher equal opportunities for all students to answer questions", and "the teacher follows the students' answers without interruption (if she is long or likes it)." "The teacher increases the waiting time depending on the nature or level of the question," and "the teacher waits and does not answer until the opportunity to get the answer is exhausted by the students." The phrases (8, 9, and 10) came with a response score (low). "The teacher uses a waiting time after asking the question," "the teacher waits long enough for (5-3) seconds after asking the question and after the student answers," and "The teacher uses a second waiting time after the student's answer." The study indicates that there are statistically significant differences between the members of the study sample in the degree of employment of Arabic language teachers in Muscat province for the skills of asking class questions from the point of view of their supervisors where the level of significance (.015) which is a level smaller than the level of indication. . The differences were in favor of the experience category for more than 10 years, with the arithmetic average for this category (3.4864) compared to the 1-year-old category (3.2597). The results also showed statistically significant differences in the degree of employment of Arabic teachers in Muscat governorate for the skills of receiving and following up students' answers from the point of view of their supervisors, where the level of significance (.024) was in favor of the al-Khaira category more than 10 years, with a mathematical average (3.1350) compared to the 1-10 category with a mathematical average (2.7929).Based on the results of this study, the researcher developed a number of recommendations and proposals.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة درجة استخدام معلمات المجال الأول (اللغة العربية) لمهارات طرح الأسئلة الصفية، ومهاراتهن في تلقي إجابات الطلاب من وجهة نظر المشرفين التربويين. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي. استخدمت الدراسة استبانة؛ لجمع البيانات، تم التأكد من صدقها وثباتها، تكونت من محورين: مهارة المعلمات في طرح الأسئلة الصفية وتكون من (11) فقرة، ومهارة المعلمات في تلقي إجابات الطلاب (10) فقرة. وقد تكونت عينة الدراسة من (34) مشرفة ومعلمة أولى. حيث تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة من المعلمات الأوليات لمادة اللغة العربية بلغ عددهنَّ (20) معلمة بالإضافة إلى مجموعة من مشرفات اللغة العربية بمحافظة مسقط بلغ عددهم (14).
وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج:
● في مهارة طرح الأسئلة الصفية جاءت العبارات (1،2،3) في المقدمة وبأعلى متوسط حسابي. وقد نصت على "تطرح المعلمة أسئلة متسلسلة ومترابطة وفق إستراتيجية واضحة"، و"تستخدم المعلمة الأسئلة الموضوعية إلى جانب الأسئلة المقالية، و"تطرح المعلمة أسئلة محددة المطلب". وجاءت العبارات (4،5،6،7،8،9،10) بدرجة استجابة (متوسطة). وقد نصت على "تطرح المعلمة أسئلة غير مركبة"، و"تطرح المعلمة أسئلة قابلة للملاحظة والقياس"، و"تطرح المعلمة أسئلتها بشكل واضح ودقيق، و"تطرح المعلمة أسئلة للمراجعة بداية كل درس"، و"تتيح المعلمة فرصا متساوية لجميع الطلاب للإجابة"، و"تكتب المعلمة بعض الأسئلة التي طرحتها على السبورة لتوضيحها"، و"تطرح المعلمة أسئلة كافة المستويات. وجاءت العبارة (11) بدرجة المتوسط الحسابي (قليلة). والتي نصت على "توازن المعلمة بين الأسئلة التقاربية والتباعدية والتقويمية والتأملية".
● وفي مهارة تلقي إجابات الطلبة ومتابعتها: حصلت العبارة "تعزز المعلمة الطلاب أثناء الإجابة لدفعهم لمواصلة المشاركة"، وبدرجة استجابة (كبيرة جدا)، حصلت عبارة "تبقي المعلمة انتباهها مشدودا نحو الطالب المجيب"، وجاءت العبارات (3،4،5،6،7) بدرجة استجابة (متوسطة). وقد نصت على "توظف المعلمة التواصل غير اللفظي؛ لتشجيع الطلاب على الإجابة والمشاركة"، و"تعطي المعلمة فرصا متساوية لجميع الطلبة في الإجابة عن الأسئلة"، و"تتابع المعلمة إجابات الطلاب دون مقاطعة (إذا كانت طويلة أو تعجبها)."، و"تزيد المعلمة أو تنقص من وقت الانتظار حسب طبيعة السؤال أو مستواه"، و"تنتظر المعلمة ولا تجيب حتى تستنفذ فرصة الحصول على الإجابة من قبل الطلاب". وجاءت العبارات (8،9،10) بدرجة استجابة (قليلة). وقد نصت على "تستخدم المعلمة وقت انتظار بعد طرح السؤال"، و"تنتظر المعلمة لوقت كاف من (5-3) ثوان بعد طرح السؤال وبعد إجابة الطالب"، و"تستخدم المعلمة وقت انتظار ثان بعد إجابة الطالب".
● تشير الدراسة: إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة في درجة توظيف معلمات اللغة العربية في محافظة مسقط لمهارات طرح الأسئلة الصفية من وجهة نظر مشرفيهم حيث بلغ مستوى الدلالة (0.015) وهو مستوى أصغر من مستوى الدلالة . وقد كانت الفروق لصالح فئة الخبرة أكثر من 10 سنوات حيث بلغ المتوسط الحسابي لهذه الفئة (3.4864) في مقابل الفئة من سنة وحتى 10 سنوات حيث بلغ متوسطها الحسابي (3.2597).
كما أظهرت النتائج كذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة توظيف معلمات اللغة العربية في محافظة مسقط لمهارات مهارات تلقي إجابات الطلاب ومتابعتها من وجهة نظر مشرفيهم حيث بلغ مستوى الدلالة (0.024) وقد كانت النتائج لصالح فئة الخبرة أكثر من 10 سنوات حيث بلغ متوسطها الحسابي (3.1350) في مقابل الفئة من 1-10 حيث بلغ متوسطها الحسابي (2.7929).
وبناءً على النتائج التي خرجت بها هذه الدراسة وضعت الباحثة عددًا من التوصيات والمقترحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
11
0
المغيرية، يسرى بنت محمد.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-03-01
مقالات الدوريات
3
0
العلوية، سلمى بنت علي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-10-01
مقالات الدوريات
13
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
2
البلوشية, شريفة بنت إبراهيم بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2022