وثيقة

درجة استخدام معلمي الدراسات الاجتماعية لوسائل الإعلام في التدريس والصعوبات التي تواجههم بمحافظتي مسقط وظفار في سلطنة عمان.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the degree of using mass media in teaching by the social studies teachers in Muscat & Dhofar governorate in the Sultanate of Oman and the difficulties encountering them. In addition, the study attempts to examine the effect of a set of variables including gender, educational governorate and teaching experience. To achieve the aims of the study a descriptive approach was used. The researcher prepared a questionnaire consisting of (54) items which divided into two domains: (a) the degree of using mass media in teaching by the social studies teachers and (b) the difficulties that encounter by social studies teachers when they use mass media in teaching. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (160) social studies teachers (males and females) at Muscat and Dhofar governorates, The study revealed a range of interesting findings about the degree of using mass media in teaching by the social studies teachers in Oman and the difficulties encountering them. The data showed that the degree of using mass media in Teaching by social studies teachers was medium. The data showed statistical significant differences at the level of significance (a < 0.05) in domain of using the press mass media can be attributed to variables of gender in favor of female teachers. Moreover, the data showed no statistical significant differences at the level of significance (a < 0.05) in teachers' using of all kinds of mass media that can be attributed to the variables of teaching experience and educational governorate. With regard of, the medium degree of difficulties were encountered. The data showed statistical significant differences at the level of significance (a 50.05) in domain of the difficulties that related to the learners can be attributed to variables of gender in favor of male teachers. furthermore, the data showed no statistical significant differences at the level of significance (a < 0.05) in the difficulties that teachers encounter in their effort to employ mass media in teaching can be attributed to the variables of teaching experience and educational governorate,
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة استخدام معلمي الدراسات الاجتماعية لوسائل الإعلام في التدريس والصعوبات التي تواجههم، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات الجنس، والخبرة التدريسية، والمحافظة التعليمية على ذلك.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي حيث أعدت استبانة مكونة من (54) فقرة توزعت على محورين هما: درجة استخدام معلمي الدراسات الاجتماعية وسائل الإعلام في التدريس، والصعوبات التي تواجه معلمي الدراسات الاجتماعية في استخدامهم وسائل الإعلام في التدريس. وبعد التأكد من صدق أداة الدراسة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (160) معلما ومعلمة من معلمي مادة الدراسات الاجتماعية بمحافظتي مسقط وظفار.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أبرزها:
- يستخدم معلمو الدراسات الاجتماعية وسائل الإعلام بدرجة متوسطة في التدريس.
- توجد فروق بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير الجنس في تقديراتهم لدرجة استخدام وسائل
الإعلام في التدريس في المحور الأول المتعلق باستخدام وسائل الإعلام المقروءة (الصحافة) ولصالح الإناث.
- لا توجد فروق بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المحافظة التعليمية، وسنوات الخبرة التدريسية في تقديراتهم لدرجة استخدام وسائل الإعلام في التدريس في جميع مجالات وسائل الإعلام. - يواجه معلمو الدراسات الاجتماعية صعوبات بدرجة متوسطة في استخدامهم لوسائل الإعلام في التدريس.
- توجد فروق بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير الجنس في تقديراتهم لدرجة الصعوبة التي تواجههم عند استخدامهم وسائل الإعلام في التدريس في المحور الثاني المتعلق بالصعوبات التي تعود للمتعلم الطلبة) لصالح الذكور.
- لا توجد فروق بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المحافظة التعليمية، والخبرة التدريسية في تقديراتهم لدرجة الصعوبة في جميع مجالات الصعوبات.
وفي ضوء نتائج الدراسة، قدمت مجموعة من التوصيات واقترحت بعض المواضيع للدراسات المستقبلية، على أمل أن تكون إضافة جديدة في هذا المجال.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
السيابية, مروة بنت يعقوب بن حمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
15
5
العليانية, ميثاء بنت الذيب بن مسعود.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السعدية, نادية بنت سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2017