وثيقة
درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية بسلطنة عمان وعلاقتها بتمكين رأس المال الفكري للعاملين فيها.
عناوين أخرى
The degree of transformational leadership practice of the principals of public schools in Oman and its relationship to empowering the intellectual capital of its employees
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of the study was to identify the degree of transformational
leadership practice among the principals of public schools in Oman and its
relationship to empowering the intellectual capital of its employee. To
achieve the goal of the study, the researcher followed the quantitative
descriptive approach and two tools were designed for the study. The first tool
is a transformational leadership questionnaire. The second questionnaire
measures the level of empowerment of intellectual capital. The study tools
consisted of (81) items. Their validity and reliability were found and the
study population is made up of (19057) teachers and administrators of
public schools from the governorates of Ash Sharqiyah North and Al Batinah
South and Dhofar. The sample of the study was selected in the random cluster model and consisted of (553) administrator and teacher from the
study community.
The results showed that the degree of transformational leadership
practice among school principals was" high "with an average of (4.12). The
results revealed statistically significant differences at the level of
significance (α=0.05) attributable to the gender variable in favor of females
and the variable of educational governorates in favor of the Al Batinah
South and the absence of statistically significant differences attributable to
the variable of the job title .The level of intellectual capital empowerment
was high ,with a statistically positive direct correlation between the degree
of transformational leadership and the empowerment of intellectual capital.
Based on these findings ,the researcher recommends to strengthening the use
of the school's transformational leadership style in schools, to determine the
current and future needs to ensure intellectual capital investment.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة القيادة التحويلية لدى مديري المدارس الحكومية في عمان وعلاقتها بتمكين العلاقة برأس المال الفكري للعاملين فيها. ولتحقيق هدف الدراسة ، اتبعت الباحثة المنهج الكمي الوصفي ذا العلاقة الارتباطية. تم تصميم أداتي الدراسة. الأولى: استبيان القيادة التحويلية. والثانية :استبانة قياس مستوى تمكين رأس المال الفكري. وتكونت أداتي الدراسة
من (81) فقرة. تم ايجاد صدقهما وثباتهما ويتكون مجتمع الدراسة من (19057) معلمًا وإداريًا
مدارس حكومية من محافظتي شمال الشرقية والباطنة الجنوب وظفار. تم اختيار عينة الدراسة في نموذج العنقود العشوائي وتكونت من (553) إداري ومعلم من كلية التربية التي تمثل (3% من مجتمع الدراسة.
وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة القيادة التحويلية
بين مديري المدارس "عالية" بمتوسط (4.12). وأظهرت نتائج الدراسة عن فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى
دلالة (α = 0.05) لمتغير الجنس لصالح الإناث
ومتغير المحافظات التربوية لصالح الباطنة
الجنوب وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى
متغير المسمى الوظيفي ومستوى التمكين الفكري لرأس المال
كانت عالية ، مع وجود ارتباط مباشر إيجابي إحصائيًا بين الدرجة
القيادة التحويلية وتمكين رأس المال الفكري.
بناءً على هذه النتائج ، يوصي الباحث بتقوية الاستخدام
لأسلوب القيادة التحويلية للمدرسة في المدارس ، لتحديد
الحالية والمستقبلية لضمان استثمار رأس المال الفكري.
من (81) فقرة. تم ايجاد صدقهما وثباتهما ويتكون مجتمع الدراسة من (19057) معلمًا وإداريًا
مدارس حكومية من محافظتي شمال الشرقية والباطنة الجنوب وظفار. تم اختيار عينة الدراسة في نموذج العنقود العشوائي وتكونت من (553) إداري ومعلم من كلية التربية التي تمثل (3% من مجتمع الدراسة.
وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة القيادة التحويلية
بين مديري المدارس "عالية" بمتوسط (4.12). وأظهرت نتائج الدراسة عن فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى
دلالة (α = 0.05) لمتغير الجنس لصالح الإناث
ومتغير المحافظات التربوية لصالح الباطنة
الجنوب وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى
متغير المسمى الوظيفي ومستوى التمكين الفكري لرأس المال
كانت عالية ، مع وجود ارتباط مباشر إيجابي إحصائيًا بين الدرجة
القيادة التحويلية وتمكين رأس المال الفكري.
بناءً على هذه النتائج ، يوصي الباحث بتقوية الاستخدام
لأسلوب القيادة التحويلية للمدرسة في المدارس ، لتحديد
الحالية والمستقبلية لضمان استثمار رأس المال الفكري.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية