وثيقة
درجة ممارسة مبادئ حقوق الإنسان في العملية التعليمية من وجهة نظر طلبة التعليم ما بعد الأساسي
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2014
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at investigating the application degree of human right principles in education process from point view of post basic education students. To achieve the purpose of the study, the researcher developed a questionnaire consisted on 37 items divided into two dimensions namely (Freedom of expression and justice and equality principles) and each dimension was divided into two sections namely administration and teaching. The questionnaire validity was examined by a panel of judges and the reliability was examined by Chrunbach Alpha which was (0,945). I questionnaire was applied to 1192 students from Muscat and Al-Dakiliah provinces. The results showed that the application degree of human right principles in education process from point view of post basic education students was moderate, The justice and equality principles were more applied than freedom of expression. The results also revealed that there were differences between males and females in favor to females. The application of freedom of expression showed significant difference due to provinces in favor to Al-Dakilah. The researcher recommended to promote the application of human right principles through promoting students' participations in all aspects of education processes to ensure the application of these principles
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة مبادئ حقوق الإنسان في العملية التعليمية من وجهة نظر طلبة التعليم ما بعد الأساسي. ولتحقيق أهداف الدراسة استعمل الباحث المنهج الوصفي، إذ قام بإعداد استبانة مكونة من (۳۷) عبارة موزعة على محورين هما: حرية التعبير عن الرأي، والعدل والمساواة، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها البالغ على معامل ألفا کرونباخ (0945) تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۱۱۹۲) طالبا وطالبة من طلبة مدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظتي مسقط والداخلية. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مبادئ حقوق الإنسان في العملية التعليمية من وجهة نظر طلبة التعليم ما بعد الأساسي كانت متوسطة، إذ تبين أن درجة ممارسة مبدأ العدل والمساواة كانت أكبر من مبدأ حرية التعبير عن الرأي كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات الطلبة؛ تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث، ولمتغير المحافظة لصالح محافظة الداخلية في محور حرية التعبير عن الرأي، بينما لا توجد فروق ذات تعزي لمتغير الصف الدراسي. وأوصى الباحث بضرورة تعزيز درجة ممارسة مبادئ حقوق الإنسان من خلال مشاركة الطلبة في جميع جوانب العملية التعليمية بما يؤدي إلى تحقيق هذه المبادئ.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية