وثيقة

درجة ممارسة مديري المدارس للرقابة الإدارية وعلاقتها بالتراخي التنظيمي للمعلمين في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان.

عناوين أخرى
The Degree of School Headmasters' Practice of Administrative Control and its Relationship with Organizational Slackening of Teachers in the North Al Batinah Educational Governorate in the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2019
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to measure the degree of school headmasters and headmistresses' practices of administrative control and its relationship with teachers' organizational slackening in the North Al Batinah Educational Governorate in the Sultanate of Oman. For the sake of achieving the aims of the research, the author tried to explore the samples' practices at schools of the above-mentioned governorate. Thus, the researcher used a descriptive method, prepared a questionnaire consisted of 54 statements distributed into two axes. The first one is about the measure of administrative control, which was divided into two fields: the technical field and the administrative field. While the second axis is about the measure of organizational slackening. The questionnaire was conducted on 420 individuals from school headmasters, headmistresses, and senior teachers. This study has revealed several substantial findings. Firstly, the degree of headmasters and headmasters' practice of administrative control are high to some extent. Second, there are differences of statistical significance when significance =0.05 which is referred to social gender, years of experience and educational qualification variables in the measure of administrative control. However, there is no difference of statistical significance when significance = 0.05 which is referred to educational qualifications' variable in the measure of administrative control. Forth, the studies revealed that there is a low counterproductive relationship which means that obtaining higher degree of schools' heads practices of administrative control leads to decreasing levels of teachers' organizational slackening attitudes. To sum up, this study concluded with some recommendations. The most important one is the importance of having robust and high quality of standards and measures of selecting future headmasters, headmistresses, their assistants and senior teachers as they have critical and active role in practicing higher level of administrative control. The second recommendation emphasizes on the crucial impact of rewarding and motivating current schools' heads, their assistants and senior teachers on organizations. Thirdly, it is highly recommended by the study to develop and increase employees' awareness about disadvantages and side-effects of slackening on the organizations. Finally, the study, moreover, considers the importance of teachers' professional development as a substantial player in this issue
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى قياس درجة ممارسة مديري المدارس للرقابة الإدارية في محافظة شمال الباطنة وعلاقتها بالتراخي التنظيمي بسلطنة عُمان. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي،وإعداد استبانة مكونة من(54) فقرة موزعة على محورين: المحور الأول يتعلق بمقياس الرقابة الإدارية وينقسم إلى مجالين: (المجال الفني والمجال الإداري)، والمحور الثاني يتعلق بمقياس التراخي التنظيمي،وتم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (420) فردا من مديري المدارس ومديراتها، والمعلمين والمعلمات الأوائل. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أبرزها: أن درجة ممارسة مديري المدارس للرقابة الإدارية بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عُمان عالية، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، والمؤهل العلمي في مقياس درجة ممارسة الرقابة الإدارية، عدم وجود ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي في مقياس درجة ممارسة الرقابة الإدارية، ووجود علاقة عكسية منخفضة؛ وهذا يعني أنه كلما زادت درجة ممارسة مديري المدارس للرقابة الإدارية قلت درجة التراخي التنظيمي لدى المعلمين.وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات كان من أهمها: تجويد معايير وآلية اختيار مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل وذلك لدورهم الفعال في تمتع المدرسة بدرجة عالية من ممارسة الرقابة الإدارية، وتحفيز الإدارات المجيدة لممارسة الرقابة الإدارية وتكريمها، وتنمية وعي الموظفين حول سلبيات التراخي التنظيمي وآثاره السلبية على المؤسسات التربوية، وضرورة الاهتمام ببرامج التنمية المهنية للمعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
المقبالية،جوخة بنت سعيد بن سليمان.
جامعة نزوى
2014
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
السيابية، دلال بنت علي بن ناصر.
جامعة نزوى
2011