وثيقة

درجة ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للإشراف التشاركي والإشراف الوقائي بمحافظتي الظاهرة والداخلية من وجهة نظر معلمي المادة.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The reality of using the participatory supervision and preventive supervision by social studies' senior teachers in the governorates of Al-Dhahira and Al-Dakhiliyah from the teachers’ point of view
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2025
اللغة
اللغة العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study is aimed to identify the degree of practice of senior teachers of social studies to participatory supervision and preventive supervision in Governorate of Al-Dhahira and AL-Dakhiliyah from the view of teachers of this subject. The researcher prepared a scale of participatory supervision that includes 31 phrases and was divided in to the following fields: professional development, planning, relationship and participation, calendar or estimating, and a scale of preventive supervisions which included (41) phrases and is divided into the following fields: supervisory class visits, class assessment, class activities, class planning and class management. The researcher depends on the descriptive method, after verifying the validity and stability of the scale. A sample of the study was applied on 238 teachers male and female from Governorate of AL-Dhahira and AL-Dakhiliyah in the sultanate of Oman. The results revealed that there is a presence of differences of statistic function in the degree of practice of senior teachers of social studies for participatory supervision and preventive supervision in grand total to interest of female according gender variable, and to interest of teachers of history according to the specialization variable. There were differences in grand total for a variable of province in participatory supervision for interest of AL- Dakhiliyah Province, while that the preventive supervision to interest of AL- Dhahira Province and the results revealed that there were presence of differences of statistic function in grand total according to the variable of experiences in participatory supervision, and also preventive supervision and all of these directorate or trending to less experience, and the study presents a group of recommendations from these executive exchange visits for senior teachers in Educational Directorate for exchange of supervisory experiences and especially in the field of participatory supervision and preventive supervision, and reduction of administrative burdens that assigned to the senior teachers for social studies, so they can perform their participatory and technical tasks in regarding to supervision on teachers of social studies with high efficiency and effectiveness.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للإشراف التشاركي والإشراف الوقائي بمحافظتي الظاهرة والداخلية من وجهة نظر معلمي المادة. اعتمد الباحث المنهج الوصفي، وتم إعداد مقياس الإشراف التشاركي والذي اشتمل على (٣١) عبارة مقسمة على المجالات الآتية: الإنماء المهني، التخطيط، العلاقات والمشاركة، التقويم، ومقياس الإشراف الوقائي والذي اشتمل على (٤١) عبارة مقسمة على المجالات الآتية: الزيارات الصفية الإشرافية، التقويم الصفي، الأنشطة الصفية، التخطيط الصفي، الإدارة الصفية، وبعد التحقق من صدق المقياسان وثباتهما، تم تطبيقهما على عينة الدراسة المكونة من (٢٣٨) معلمًا ومعلمة للدراسات الاجتماعية من محافظتي الظاهرة والداخلية بسلطنة عُمان. وأظهرت نتائج الدراسة أن ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للإشراف التشاركي والإشراف الوقائي بمحافظتي الظاهرة والداخلية من وجهة نظر معلمي المادة جاء بدرجة ممارسة عالية جدًّا.
وكشفت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا في درجة ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للإشراف التشاركي والإشراف الوقائي في المجموع الكلي لصالح الإناث وفقا لمتغير الجنس، ولصالح معلمي التاريخ وفقا لمتغير التخصص، وكانت الفروق في المجموع الكلي بالنسبة لمتغير المحافظة في الإشراف التشاركي لصالح محافظة الداخلية، بينما كانت لصالح محافظة الظاهرة في الإشراف الوقائي. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًّا في المجموع الكلي تبعا لمتغير الخبرة في الإشراف التشاركي وكذلك الإشراف الوقائي وجميعها تتجه لأصحاب الخبرة الأقل. وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات من بينها تنفيذ زيارات تبادلية للمعلمين الأوائل في المديريات التعليمية لتبادل الخبرات الإشرافية، ولاسيما مجال الإشراف التشاركي والإشراف الوقائي، وتقليل الأعباء الإدارية المكلف بها المعلمون الأوائل للدراسات الاجتماعية. حتى يتمكنوا من أداء مهامهم الإشرافية والفنية فيما يتعلق بالإشراف على معلمي الدراسات الاجتماعية بكفاءة وفاعلية عالية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الرمحي، أحمد بن سليمان بن سيف.
جامعة نزوى
2022
مقالات الدوريات
3
0
القريني، خصيب بن عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
11
0
البوسعيدية، خالصة بنت صالح بن سالم.
جامعة الشرقية
2022