وثيقة
فاعلية تدريس وحدة مقترحة في الدراسات الاجتماعية على تنمية الوعي المتحفي وإكساب الحقائق التاريخية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي في محافظة جنوب الباطنة .
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The effectiveness of teaching a proposed unit in social studies on development of museum awareness and acquisition historical facts among the students of the fifth grade in the Province of South Al Batinah
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to reveal the effectiveness of teaching a proposed unit in social studies on developing museum skills and imparting historical facts to the fifth grade girl students in the Governorate of South Al Batinah.
The researcher used the quasi-experimental approach and the descriptive approach to achieve her goals, and the study sample included (30) students in the fifth grade at Al Rustaq Basic school. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used three tools to collect data: the attainment test of knowledge about museum awareness and the acquisition of historical facts consisting of (24) multiple-choice questions and a measure of attitudes towards Omani museums, consisting of (19) sentences divided into (3) axes and a measure of behavior which consists of (12) questions divided into (2) axes. The validity of the tools was verified by a group of arbitrators and their stability in internal consistency was measured through the Alpha Cronbach coefficient.
The coefficient of stability of the knowledge achievement test reached (0.721), while the trend scale was (0.916), and for the behavior scale, it reached (0.928).
The results showed statistically significant differences at the level (a=0.05) in the average of the study samples that were used for testing knowledge, attitudes and behavior. In light of these results, the researcher recommended the necessity of developing museum awareness and imparting historical truth in teaching social studies.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية تدريس وحدة مقترحة في الدراسات الاجتماعية على تنمية الوعي المتحفي وإكساب الحقائق التاريخية لدى طالبات الصف الخامس الأساسي في محافظة جنوب الباطنة حيث استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي والمنهج الوصفي لتحقيق أهدافها، وشملت عينة الدراسة (30) طالبة من طالبات الصف الخامس الأساسي بمدرسة الرستاق للتعليم الأساسي، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة ثلاث أدوات لجمع البيانات، تمثلت في الاختبار التحصيلي للمعارف عن الوعي المتحفي وإكساب الحقائق التاريخية والمكون من (24) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد ، ومقياس الاتجاهات نحو المتاحف العُمانية المكون من (19) عبارة موزعا على (3) محاور، ومقياس السلوك المكون من (12) سؤالا موزعا على (2) من المحاور، وقد تم التأكد من صدق الأدوات من خلال مجموعة من المحكمين وقياس ثباتها في الاتساق الداخلي من خلال معامل ألفا كرو نباخ وقد بلغ معامل ثبات الاختبار التحصيلي للمعارف (0.721) ، بينما مقياس الاتجاهات (0.916)، وبالنسبة لمقياس السلوك فقد بلغ (0.928).
وأظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05-a) بين متوسطي عينة الدراسة في اختبار المعارف والاتجاهات والسلوك، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة تنمية الوعي المتحفي وإكساب الحقيقة التاريخية في تدريس الدارسات الاجتماعية.
وأظهرت النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05-a) بين متوسطي عينة الدراسة في اختبار المعارف والاتجاهات والسلوك، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة تنمية الوعي المتحفي وإكساب الحقيقة التاريخية في تدريس الدارسات الاجتماعية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية