وثيقة
درجة معرفة معلمي الدراسات الإجتماعية للأبعاد التربوية للواجبات المنزلية و مدى توظيفهم لها
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to reveal the Social studies teachers' knowledge degree of the educational dimensions of homework and the extent of its implementation by them, In addition, the study attempts to examine the effect of a set of variables including gender and teaching experience. To achieve objectives of study the researcher used the descriptive methodology where the researcher prepared a questionnaire consisting of (58) items, which is divided into five dimensions : the objectives of homework, standards of homework, the types of homework, and the ways of correcting homework, and the difficulties faced by teachers with homework. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (187) social studies teachers (males and females) from the Dofar governorate. The result of the study showed that the teachers' viewed that the degree of achieving the objectives of homework is high with the mean reached (3.90) which mean moderate. In addition, the teachers applied the standards of given homework by high degree. Furthermore, the teachers give students different types of homework and they also use different methods to correct homework. The data revealed no statistically significant differences at the level of significance (0.05-a) in the degree of knowledge of the dimensions of homework can be attributed to variable of gender in all dimensions with exception of the objectives of homework which has a statistical significance in favor of female teachers. However, the data revealed no statistically significant differences at the level of significance (0.05=a) in the degree of knowledge of the dimensions of homework can be attributed to variable of teaching experience
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية بالأبعاد التربوية الواجبات المنزلية ومدى توظيفهم لها، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيري النوع والخبرة التدريسية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، حيث قامت بإعداد استبانة مكونة من (58) عبارة موزعة على (9) محاور هي: أهداف الواجبات المنزلية، معايير الواجبات المنزلية، نوع الواجبات المنزلية، طرق تصحيح الواجبات المنزلية، الصعوبات التي تواجه المعلمين مع الواجبات المنزلية. وبعد التأكد من صدق أداة الدراسة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (۱۸۷) معلما ومعلمة من معلمي الدراسات الاجتماعية بمدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة ظفار. أظهرت نتائج الدراسة أن معلمي الدراسات الاجتماعية يرون أن أهداف الواجبات المنزلية تتحقق بدرجة كبيرة (۳٬۹۰)، وأنهم يطبقون معايير إعطاء الواجبات المنزلية بدرجة كبيرة، علاوة على ذلك أظهرت النتائج أن المعلمين يعطون واجبات منزلية متنوعة، ويوظفون أساليب متعددة في تصحيح الواجبات المنزلية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) بين الذكور والإناث في أربعة محاور من محاور الأبعاد التربوية الواجبات المنزلية باستثناء محور أهداف الواجبات المنزلية الذي ظهرت فيه فروق ذات دلالة إحصائية لصالح الإناث. في حين كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (=۰٫۰۵) بين مستويات الخبرة التدريسية. وتوصي الباحثة بالعمل على معالجة الصعوبات التي يعاني منها الحقل التربوي والمتعلقة بالواجبات المنزلية. كما قدمت مجموعة من المقترحات الدراسات المستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية