وثيقة

درجة تضمين مفاهيم السلامة المرورية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-10) وصعوبات تضمينها من وجهة نظر مصممي مناهج الدراسات الاجتماعية.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
فhe degree of including traffic safety concepts in social studies textbooks for grades (3-10) and the difficulties of including them from the point of view of social studies curriculum designers.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to reveal the degree to which traffic safety concepts are included in the textbooks of Social Studies subject for Grades (3-10), and the difficulties of including them from the point of view of the curriculum designers. To achieve the aims of the study, a descriptive qualitative approach was used, in which two tools were applied: a content analysis and semi-structured interviews. The study sample for the content analysis card consisted of sixteen social studies books for Grades (3-10), and for the interview questions, four social studies curriculum designers at the General Directorate of Curriculum Development were interviewed. The virtual validity of the two tools was verified by presenting them to arbitrators. The stability of the content analysis tool was also verified using two methods: analysis over time (98.6) and analysis across individuals (evaluator stability), which reached a high percentage suitable for analysis. As for the stability of the unstructured interview questions, they were applied to a sample (two individuals 98.3) from outside the selected research interviewees. The study found that the degree of inclusion of traffic safety concepts in social studies textbooks for Grades (3-10) ranged between medium and low. The inclusion rates were highest in concepts related to the road, and lowest in ideas related to road users. In addition, there was a difference in the degree of inclusion in different grades. The results of the study also showed that one of the most important difficulties of inclusion that curriculum designers faced was related to three main factors: the difference in curriculum designers’ knowledge of traffic safety and its concepts, educational policies, textbooks, and reasons related to the school environment. In light of the results, the study recommended reconsidering the priorities of presenting topics in social studies textbooks in a way that is compatible with society’s problems and needs and serves human development. The study also recommended the necessity of including traffic safety concepts in all educational stages in a way that is appropriate to the age characteristics of students.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين مفاهيم السلامة المرورية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-10) وصعوبات تضمينها من وجهة نظر مصممي مناهج الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الباحثة المنهج النوعي الوصفي، واعتمدت أداتين: بطاقة تحليل المحتوى، وأداة المقابلة شبه المنظمة. وتم تطبيق بطاقة تحليل المحتوى على جميع كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-10) وعددها 16 كتابًا، بينما أجريت المقابلة شبه المنظمة مع أربعة من مصممي مناهج الدراسات الاجتماعية من المديرية العامة لتطوير المناهج بوزارة التربية والتعليم.

وأظهرت نتائج تحليل المحتوى أن درجة تضمين مفاهيم السلامة المرورية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (3-10) جاءت بدرجة منخفضة. حيث جاءت المفاهيم المتعلقة بالطريق أكثر المفاهيم تضمينًا، بينما جاءت المفاهيم المتعلقة بمستخدمي الطريق أقل المفاهيم تضمينًا. كما أشارت النتائج إلى تفاوت درجة التضمين بين الصفوف الدراسية، حيث جاء الصف الرابع أكثر تضمينًا لمفاهيم السلامة المرورية، يليه الصف الخامس، بينما جاء الصف العاشر أقل الصفوف تضمينًا لتلك المفاهيم. كما أظهرت نتائج المقابلة أن هناك صعوبات متعددة واجهت مصممي المناهج في تضمين مفاهيم السلامة المرورية، ومن أبرزها: قلة معرفة المصممين بمفاهيم السلامة المرورية، والسياسات التربوية ذات العلاقة، بالإضافة إلى عدم توافر الوقت الكافي لتضمين تلك المفاهيم في المناهج الدراسية، وازدحام المحتوى الدراسي، فضلًا عن ضعف التنسيق بين الجهات المعنية بتعزيز مفاهيم السلامة المرورية والمناهج الدراسية.

وأوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في أولويات تضمين مفاهيم السلامة المرورية في المناهج الدراسية بما يتناسب مع احتياجات المجتمع، وضرورة تضمين مفاهيم السلامة المرورية في جميع المراحل التعليمية بطرق تتناسب مع الخصائص العمرية للطلبة. كما أوصت الدراسة بضرورة التنسيق بين الجهات المعنية بالسلامة المرورية، وبين وزارة التربية والتعليم لتعزيز مفاهيم السلامة المرورية لدى الطلبة في جميع مراحل التعليم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع