وثيقة

‫درجة توظيف معلّمي الدّراسات الاجتماعيّة لمهارات التّفكير النّاقد في مرحلة التّعليم ما بعد الأساسيّ في سلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the employment degree of critical thinking skills by the social studies teachers in the post-basic education in sultanate of Oman. To achieve the aims of the study a descriptive approach was used. The researcher prepared a questionnaire consisting of (24) skills of critical thinking skills appropriatë för teaching social studies which divided into five key skills. These are: discrimination, the conclusion, interpretation, reasoning and evaluation. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (109) social studies supervisors (males and feniales). The data showed that the degree of employing the critical thinking skills by social studies teachers in post basic education in Sultanate of Oman was (3.13) which means moderately. The data showed no statistical significant differences at the level of significance (a = 0.05 ) to estimate the sample on the axes study four due to the variable type. (male / female) except axis interpretation has the differences in favor of females, and there is no statistically significant differences at the level of (a = 0.05) to estimate the study sample due to the variable years of experience with the exception of the center evaluation There are differences in favor of experience (12 and over), and there is no statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) for the study sample estimaies auiduivi Lü the educational variables provinces and specialization. The researcher recommended the necessity to organize training workshops for social studies teachers during their service on teaching methods and modern activities which can be used to employ critical thinking skills during their teaching. Additionally, a set of topics was suggested for further studies.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، إذ قامت الباحثة بإعداد استبانة مكونة من (۲۹(مهارة من مهارات التفكير الناقد الملائمة لتدريس الدراسات الإجتماعية موزعة على (9) مهارات رئيسية هي: التمييز، والاستنتاج، والتفسير، والاستدلال، والتقييم، وبعد التأكد من صدق أداة الدراسة وثباتها تم تطيقها على عينة الدراسة المكونة من (۱۰۹) مشرف ومشرفة من مشرفي الدراسات الاجتماعية. وأظهرت أهم نتائج الدراسة أن درجة توظيف معلمي الدراسات الاجتماعية لمهارات التفكير الناقد في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان بلغت ( ۳ , ۱۳) أي بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (= 0 . 05) لتقديرات افراد العينة على محاور الدراسة الأربعة تعزي لمتغير النوع ذكور / إناث) باستثناء محور التفسير توجد به فروق لصالح الاناث، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)لتقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير سنوات الخبرة باستثناء محور التقييم توجد به فروق لصالح الخبرة (۱۲ فأكثر)، علاوة على ذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)تقديرات افراد عينة الدراسة تعزي لمتغيري المحافظات التعليمية والتخصص. وأوصت الباحثة بضرورة تنفيذ ورش عمل ودورات تدريبية لمعلمي الدراسات الاجتماعية أثناء الخدمة حول أساليب التدريس والأنشطة الحديثة التي يمكن استخدامها لتوظيف مهارات التفكير الناقد أثناء تدريسهم، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017