وثيقة
دور الإرشاد الديني في تعزيز القيم الإيجابية لدى طلبة المدارس من وجهة نظر الأخصائيين النفسيين والاجتماعيين بسلطنة عمان.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The role of religious guidance in promoting positive values among school students from the point of view of a psychologist and social worker in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2024
اللغة
العربية
الموضوع
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aims to identify the role of religious guidance in promoting positive values among school students from the point of view of the psychologist and social specialist in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the descriptive approach, and a scale was built. The study population consisted of all schools affiliated with the Ministry of Education within the Sultanate of Oman at all stages of pre-university education, which is represented by a number of (1,700) government schools. The study sample was selected by the intentional choice to achieve the goal of the study, and they are from all psychological and social specialists within all schools of the Sultanate of Oman in its various educational stages, and their number is (338). The results of the study concluded that the role of religious psychological guidance in promoting positive values among school students in the Sultanate of Oman from the point of view of psychologists and social specialists. It came at a very high level. The factors affecting the acquisition of positive values are very high, as their average reached (4.36). The results did not show any statistically significant differences due to the variables (professional specialization, gender, years). Experience, academic qualification) in assessing the role of religious psychological counseling in promoting positive values among school students. In light of the previous results, the study recommended the necessity of including specialized courses in religious psychological counseling in programs for preparing psychologists and social workers in the Sultanate of Oman to enhance their capabilities in this vital field. And work to activate the role of religious psychological counseling in schools by allocating regular religious counseling sessions for students with the participation of specialists and trained counselors. Involving families and the local community in religious psychological counseling programs provided to students, to enhance the role of the surrounding environment in instilling positive values.
key words: Religious guidance - positive values - psychological and social specialist.
الأصل/المنشأ
جامعة الشرقية
الملخص العربي
تهدف الدراسة الحالية للتعرف إلى دور الإرشاد الديني في تعزيز القِيَم الإيجابية لدى طلبة المدارس من وجهة نظر الأخصائيَّيْنِ النفسي والاجتماعي في سلطنة عُمان. ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية اعتمد الباحث إلى المنهج الوصفي، وتم بناء مقياس اشتمل في صورته النهائية على (24) فقرة. وتكوَّن مجتمع الدراسة الحالية من المدارس جميعها التابعة لوزارة التربية والتعليم داخل سلطنة عُمان بمراحلها جميعها في التعليم قبل الجامعي؛ الذي يتمثل في عدد (1700) مدرسة حكومية، وتم اختيار عينة الدراسة الحالية من خلال الاختيار القصدي لتحقيق هدف الدراسة الحالية، وهُمْ من الأخصائيِّين النفسيِّين والاجتماعيِّين داخل مدارس سلطنة عُمان جميعها بمراحلها التعليمية المختلفة، وعددهم (338). وتوصلت نتائج الدراسة الحالية إلى أنَّ دور الإرشاد النفسي الديني في تعزيز القِيَم الإيجابية لدى طلبة المدارس في سلطنة عُمان من وجهة نظر الأخصائيِّين النفسيِّين والاجتماعيِّين جاء بمستوى مرتفع جدًّا؛ كما أن العوامل المؤثرة في اكتساب القِيَم الإيجابية مرتفعة جدًّا حيث بلغ متوسطها الحسابي (4.36)، ولم تُظهِرِ النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزَى لمتغيرات (التخصص المهني؛ الجنس؛ سنوات الخبرة؛ المُؤهِّل العلمي) في تقدير دور الإرشاد النفسي الديني في تعزيز القِيَم الإيجابية لدى طلبة المدارس. وفي ضوء النتائج السابقة أوصتِ الدراسة بضرورة تضمين برامج إعداد الأخصائيِّين النفسيِّين والاجتماعيِّين في سلطنة عُمان مقررات متخصصة في الإرشاد النفسي الديني لتعزيز قدراتهم في هذا المجال الحيوي. والعمل على تفعيل دور الإرشاد النفسي الديني في المدارس من خلال تخصيص جلسات إرشادية دينية مُنتظِمة للطلبة بمشاركة الأخصائيِّين والمرشدين المُدرِّبين. ومشاركة الأُسَر والمجتمع المحلي في برامج الإرشاد النفسي الديني المقدَّمة للطلبة؛ لتعزيز دور البيئة المحيطة في غرسِ القِيَم الإيجابية.
الكلمات المفتاحية: الإرشاد الديني - القِيَم الإيجابية- الاخصائي النفسي، والأخصائي الاجتماعي
الكلمات المفتاحية: الإرشاد الديني - القِيَم الإيجابية- الاخصائي النفسي، والأخصائي الاجتماعي
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية