وثيقة

دور المختبر الافتراضي في تنمية عمليات العلم لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الكيمياء في مدارس محافظة جنوب الشرقية في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان.
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2022-09-20
نوع الرسالة الجامعية
رسالة جامعية
الملخص الإنجليزي
The purpose of this study was to identify the role of the virtual laboratory in development science processes among students from the chemistry teachers' perceptions in the Sharqiyah South Governorate schools in Oman. A descriptive study design was used, and 100 male and female chemistry teachers were randomly selected from Al Sharqiyah South Governorate. To achieve its objectives, a questionnaire consisting of (24) phrases and consisting of five dimensions was designed. The external validity of the tool was confirmed by presenting it to (17) arbitrators (experts), and the reliability of the tool was calculated to (0.87). The findings showed that the relative importance of the virtual laboratory in developing science operations ranged from (83% to 87%) with a high rating. The results also showed that there were statistically significant differences due to the years of experience variable in favour of the communication dimensions at the level of statistical significance (0.05≥α), while the results did not show any statistically significant differences due to the gender and educational stage variables, as well as the interaction between the three variables. In the light of the above results, number of recommendations and suggestions were proposed, such as, linking between science processes and methods of developing them using the virtual laboratory, conducting teacher's training courses on activating the virtual laboratory, curriculum authors to include virtual laboratories in science curricula, and the integration of virtual labs into the traditional one.
الملخص العربي
هدفت الدارسة إلى الكشف عن دور المختبر الافتراضي في تنمية عمليات العلم لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الكيمياء في مدارس محافظة جنوب الشرقية في سلطنة ُعمان. وقد تكّونت عينة الدراسة من (100) معلم ومعلمة، تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الد ارسة تم تصميم استبانة مكونة من (24) عبارة وخمسة محاور، وتم التأكد من الصدق الظاهري للأداة بعرضها على عدد (17) محّكما، كما تم التأكد من ثباتها بتطبيق الأداة على عينة استطلاعية، وحساب معامل الثبات والذي بلغت قيمته (0.87). وقد أسفرت النتائج الآتي: تراوح الأهمية النسبية للمختبر الافتارضي في تنمية عمليات العلم
بين (83% إلى 87%) بتقدير مرتفع. كما أظهرت النتائج وجود فروق دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح محور الاتصال عند مستوى دلالة إحصائية (0.05 ≤α)، في حين لم تظهر النتائج فروقاً دالة إحصائية تعزى لمتغير النوع والمرحلة التعليمية، وكذلك التفاعل بين المتغيرات الثلاثة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
الجابرية, مريـم بنت ربيـع بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2022