وثيقة

دور الريادة الاستراتيجية لوزارة الثروة الزراعية والسمكية وموارد المياه في تحقيق الميزة التنافسية في مجال تربية النحل في محافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The role of strategic leadership in achieving competitive advantage in the field of beekeeping, in North Al Sharqiyah Governorate, in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
إبراء
الناشر
جامعة الشرقية
ميلادي
2021
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the role of the strategic leadership of the Ministry of Agricultural Wealth, Fisheries and Water Resources in achieving competitive advantage in the field of honey bee farming. The researcher used the descriptive analytical method, and the study population was selected from all those working in honey bee farming in the North Al Sharqiyah and North Al Batinah governorates. The researcher used a questionnaire tool to collect data.The study reached a set of results, the most important of which are: The results of the study showed that the reality of the strategic leadership of the Ministry of Agricultural Wealth, Fisheries and Water Resources came with a moderate degree of approval, and that the level of competitive advantage came with a moderate degree of approval. The results showed the presence of a statistically significant effect and relationship at a significant level (0.000 a) between the axes of strategic leadership (future thinking, innovation, analysis and research) and achieving competitive advantage (quality, market share, quality) in the field of honey bee farming, where the correlation coefficient reached ( 0.953). The study reached a set of recommendations, the most important of which are: 1. Increasing the Ministry’s interest in the field of honey bee farming by strengthening the strategic leadership axes in the strategic plans, which contributes to achieving competitive advantage. 2. Continuing to train workers on strategic leadership in honey bee farming, guiding them and supporting them financially and morally by holding training courses, seminars and workshops. 3. The necessity of establishing a government company to collect and recycle honey production and find marketing outlets for them. 4. The need to enhance the achievement of competitive advantage and its three axes in order to achieve efficiency in the field of honey bee farming and provide an advantage to the market in the long term, as this is reflected in increasing the number of customers, achieving profits and gaining high competitive strength locally and internationally. 5. Work to develop codified and standardized models to achieve quality in honey products in light of international quality standards to improve competitiveness. Keywords: strategic leadership, competitive advantage, Palestinian pharmaceutical companies.
الأصل/المنشأ
جامعة الشرقية
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الريادة الاستراتيجية لوزارة الثروة الزراعية والسمكية وموارد المياه في تحقيق الميزة التنافسية في مجال تربية نحل العسل . وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم اختيار مجتمع الدراسة من جميع العاملين في تربية نحل العسل بمحافظتي شمال الشرقية وشمال الباطنة ، وقد قام الباحث باستخدام أداة الاستبانة لجمع البيانات. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أظهرت نتائج الدراسة أن واقع الريادة الاستراتيجية لوزارة الثروة الزراعية والسمكية وموارد المياه جاءت بدرجة موافقة متوسطة، وأن مستوى الميزة التنافسية جـاءت بدرجة موافقة متوسطة. وأظهرت النتائج وجود أثر وعلاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.000 a) بين محاور الريادة الاستراتيجية (التفكير المستقبلي، الابتكار، التحليل والبحث) وتحقيق الميزة التنافسية (الجودة، الحصة السوقية ، النوعية ) في مجال تربية نحل العسل ، حيث بلغ معامل الارتباط (0.953).
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها:
1. زيادة اهتمام الوزارة في مجال تربية نحل العسل بتعزيز محاور الريادة الاستراتيجية في الخطط الاستراتيجية بما يسهم في تحقيق الميزة التنافسية .
2. الاستمرار في تدريب العاملين على الريادة الاستراتيجية في تربية نحل العسل وارشادهم ودعمهم ماديا ومعنويا من خلال عقد دورات تدريبية وندوات وورش عمل .
3. ضرورة انشاء شركة حكومية لتجميع انتاج العسل وإعادة تدويره وإيجاد منافذ تسويقية لهم .
4. ضرورة تعزيز تحقيق الميزة التنافسية ومحاورها الثلاثة وصولا لتحقيق الكفاءة في مجال تربية نحل العسل وتقديم ميزة للسوق للأمد الطويل حيث ينعكس ذلك على زيادة عدد الزبائن ، وتحقيق الأرباح واكتساب قوة تنافسية عالية محليا ودوليا .
5. العمل على تطوير نماذج مقننة ومعيارية لتحقيق الجودة في منتوجات العسل في ضوء معايير الجودة العالمية لتحسين القدرة التنافسية .
الكلمات المفتاحية : الريادة الاستراتيجية، الميزة التنافسية، شركات الأدوية الفلسطينية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
9
0
المسكري، يوسف بن هلال بن راشد.
جامعة الشرقية
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
المغيرية, يسرى بنت محمد بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
الحجري، بدر بن محمد.
جامعة الشرقية
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
6
1
الشكيلي، شبيب بن عبدالله بن سالم
جامعة الشرقية
2022